.
"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"
MORE THAN 3 MILLION HITS !
Statistik
SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI
Pertanyaan: zahinothman@gmail.com
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...
Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...
Thursday, September 5, 2019
Tajuk 1440 : Aku, PG, Murid... Dan kasut baru
1. Kenapa aku menulis utk PG. Malam inipun aku tulis 3 perkara - sampling, generalisasi dan illustrate knp gap spotting berbelit2.
2. Aku pernah jadi PG dan wpun aku banyak membaca ketika itu tapi byk yang aku tak tahu dan tak pernah diberitahu. Pernah aku dapat amaran 'Jgn tunjuk data yang tak valid, semuanya akan flow into the drain' semasa aku nak VIVA MSc aku. Aku mendapat amaran tanpa dijelaskan apa yang patut aku lakukan, pepandai sendirilah. Tak semua bernasib baik, boleh memahami analisis statistik misalnya, jadi ada yang terus dilanda kekeliruan.
3. Bila aku dapat peluang menjadi pensyarah pula, aku berazam utk membantu PG, semoga langkah mereka lebih jelas dan terarah. Mereka kini ada ZDOT, ROT dll panduan. Tentunya aku mulakan dgn angels aku terlebih dahulu. Aku latih mereka utk sayang menyayangi.. saling mbantu sesama angels dan rakan PG yg lain... berani kehadapan dan boleh menyatakan pendapat serta jadikan sharing sbg satu cara belajar.
4. Sbg SV, tentunya aku bertanggungjawab memastikan kualiti PG dan dalam masa yang sama aku perlu juga melihat situasi tersebut dari perspektif mereka - put myself in PGs' shoes... kasut yang pernah aku pakai dahulu... wpun kini aku ada kasut baru.
5. Begitu juga dgn sistem pendidikan, aku lebih memkirkannya dari perspektif anak-anak. Tak kisahlah nak buat apa, asalkan manfaat terbanyak sampai kepada majoriti murid... bukan manfaat org dewasa yg suka menambah2 tak kira apa...
Sayang selalu...
OT
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment