.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Friday, September 6, 2019

Tajuk 1699 : Nak menentukan "Working Title' kajian anda?



Nak buat kajian mesti ada ‘working title’. Foto adalah cara anda berfikir untuk mendapatkan working title.

1. Topik yang anda ingin membuat kajian mestilah anda ada asas dan berminat.

2. Elakkan ambil topik yang dicadangkan kepada anda jika ia keluar dari apa yang anda tahu
3. Tajuk yang walaupun bukan minat anda, tetapi anda ada pengetahuan asas tentangnya, boleh diterima jika ia lebih berpotensi sebagai kajian yang baik, berbanding dgn tajuk yang anda minat. Minat boleh dipupuk.
4. Topik mestilah berkisar kepada isu semasa dengan LR yang established (bukan semestinya beribu2).
5. Topik yang menjadi minat scholar dalam bidang yang sama dengan anda yang kalau anda present akan menarik minat mereka.
6. Berdasarkan 5 pertimbangan di atas, boleh lah anda mendapatkan katakunci / keywords dalam topik tersebut untuk mula mendapatkan beberapa artikel terkini dan terbaik dalam topik berkenann untuk anda baca dan merangka ‘working title’
7. Jika anda bertanya, berbincang atau memang tahu aspek semasa yang diminati juga olehh scholar lain, maka lebih cepat anda mendapatkan working title.
8. Maybe dengan mengumpul 5 artikel terbaik… diikuti dgn snowballing yang menjadikannya 10 artikel keseluruhan, anda dah boleh merangka proposal dan akan berlaku penambahan artikel ketika menyiapkan proposal, maybe menjadi 20 bahan rujukan termasuk buku dan artikel.
9. Tak keterlaluan kalau aku kata, PG dah boleh siapkan proposal dalam semester 1, sambil memberikan fokus pula kepada pembacaan sumber sekunder diselang seli dgn artikel hasil pencari baru dan snowball yang berterusan disamping dan menghadiri bengkel kemahiran analisis data dll
10. Fanatik gap takkan faham apa yang aku tulis ni.. silap2 di tanya... mana gap dalam statement di atas, dah baca 100 artikel lom ? Beghat !


OT







No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...