.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Friday, September 6, 2019

Tajuk 1713 : PG di obersi.. tunjukkan sesuatu kepada kami di sini..



1. Anda yang mendapat biayaan belajar di obersi tentunya dilihat lebih 'beruntung'. Jika tidak, masakan berebut2 nak belajar di obersi. Tidak sepatutnya ada byk alasan utk tidak perform dalam tempuh pengajian 3-4 tahun.


2. Memang di obersi, PhD dijangkakan bergraduate 4 tahun. Malah ada surat tawaran yang tercatat masa 4 tahun untuk bergraduate. Aku sendiri berharap pihak yang mengeluarkan biaya mengambil ini sebagai satu yang real, biarlah mereka belajar sehingga tempoh tersebut. GOT bagi mereka adalah 4 tahun.


3. Tidak adil bagi PG yang diprogramkan utk 3-4 tahun oleh uni. mereka, diminta abiskan pengajian 3 tahun. Aku percaya, telah byk perbincangan dilakukan dalam hal ini.


4. Satu je yang aku nak syorkan. PG di obersi mestilah publish artikel wpun tidak diwajibkan oleh university mereka. Aku sendiri dulu wpun tidak diwajibkan oleh mana-mana pihak, terbitkan satu artikel Q3 dan satu international proceeding. Masa tu artikel ni bukan satu yang perlupun, malah tak sapapun kisah.


5. Namun, bagi yang belajar di obersi, jika anda ada peluang, cubalah selesaikan pengajian dalam tempuh 4 tahun atau lebih awal.


6. Kalau katakan anda ambil masa 4 tahun, pastikan anda telah terbitkan at least 2 artikel CIJ - Scopus atau ISI-WoS wpun ia bukan syarat bergraduate.


7. Kenapa? Ini kerana PG lokal pun perlu terbitkan 2 artikel utk graduation dalam masa idea pengajian 3 tahun, kenapa anda di obersi tidak boleh lakukannya dalam 4 tahun?


8. Jika PG lokal pun perlu terbitkan 2 artikel utk graduation, kenapa anda di obersi tidak jadikan ini satu yang baik untuk diikuti. Malah jika ada yang boleh publish 4 artikel CIJ di lokal, kenapa tidak PG diobersi?


9. Rujukan yang banyak di obersi, tanpa masalah utk membuat penulisan dan menyegerakan publication. Jika tiada bengkel2 kemahiran dalam penulisan dll yang releven di obersi, aku percaya, anda akan balik sekali dua, maka rancanglah utk mengikutinya di tanah air.


10. Berkongsilah pengalaman akademik dan ssupervision yang berguna disana utk diketahui oleh PG lokal melalui media social. Jgn hanya berkongsi makan-makan, main salji, melancung kesana kesini, berkumpul-kumpul dengan memakai pakaian tebal, itu sahaja... sedang anda boleh tunjukkan yang jauh lebih baik dan lebih akademik dari itu.


Note: Saya suka mbaca status sahabat saya Fauzi Said yg berkongsi pengalaman akademik beliau di Uni of Cambridge.


Salam sayang buat rakan2 PG di obersi.


OT - kami bertiga adalah Adelaidean !




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...