.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Friday, September 6, 2019

Tajuk 1697 : Mentaliti simplistik #3



Stigma Gap dan Orang Kurang Upaya (OKU)


1. OKU adalah singkatan orang kurang upaya, satu persepsi negatif yang lama dianuti. Kita suka plak melabel yang negatif, suka melihat dan fokus kepada kekurangan.. malah senonok dgnnya.


2. OKU mula disaran utk dipanggil Orang Kelainan Upaya kerana mereka ada byk KELEBIHAN untuk memberi SUMBANGAN kepada masyarakat, spt orang lain juga, malah ada yang jauh lebih byk sumbangannya dari kita yang normal..


3. Situasi ini juga wujud dalam dunia PG. Pernyataan 'No Gap No PhD' adalah pernyataan yang naif, mengaitkan gap dgn KEKURANGAN, KELOMPONGAN atau "YANG TIADA" dan "YANG LEMAH" utk capai NOVEL adalah satu kenaifan.


4. Suruh PG baca ratusan artikel hanya utk cari kelompongan tersebut adalah 2x kenaifan - yang menyuruh dan yang disuruh - telah membantutkan dunia PG yang progresif.


5. Culture berfikir simplistik sebegini dgn sendirinya menghalang novelty dalam dunia PG... membuang masa membaca artikel yg tak difahami hanya utk 'mencari gap' yang kemudiaan ditolak dgn alasan 'tak nampak'.. 'tak jelas', 'tak dalam' dan 'tak kukuh'.


6. Abis kalau dah nampak, dah kukuh, dah jelas... itu bukanlah ciri kekurangan atau gap !


7. NOVELTY adalah 'added value' dan value ini adalah 'kebaharuan' yang menyumbang kepada knowledge.


8. Sukar untuk membuang stigma ini, dan fenomena gap hunting ini telah menutup sisi innovation dan kreativiti dalam membuat research.


9. Tiada siapa bercakap dan membesar2kan 'gap' dalam dunia innovation kerana innovation adalah cara kita melihat kehadapan bukan menoleh kebelakang..


10. Maka novelty lebih mudah dan wajar difahami dgn memperbaharui sesuatu fungsi sistem, mengurangkan fungsi yang tidak efisien, melakukan hibrid, membina prototype, menguji tools yang baru, mengembang fungsi sedia ada, membuat aplikasi dll yang membawa nilai novelty dan contribution...


Saya 💋 kamu...


OT - Yg panjang warna kuning tulah gap..







No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...