.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Friday, September 6, 2019

Tajuk 1726 : Tak tahu analisis awal-awal hanya tempat maut !



Pagi ini singgah seorang PG dah 6 semester, baru selesai CE, lom pun PD. Nak buat management, berkaitan customer satisfaction dalam aviation industri tapi tak tahu apa nak buat. Dia kata AirAsia tak byk komplen berbanding MAS (ada statistik)... so nak buat kajian aspek ini.


Model customer satisfaction guna yang sedia ada, kononnya nak bandingkan MAS dan Air Asia. Dia kata nak buat SEM-AMOS, tapi lom masuk bengkel lagi. Nak tunggu PD. Dari kata2nya, aku tahu dia pun tak faham SEM-AMOS tu utk apa.


Kemudian dia disuruh cari GAP, apa yang tak ada dalam model tu. Lalu diapun baca punya baca punya baca... tak tahulah sampai ke tidak 300 artikel... akhirnya sampai 6 semester, terjumpalah GAP - tidak ada faktor 'Air Accident Report' dalam model tersebut.


1. Aku tanya, memanglah tak ada, sapa plak nak bagi report tu kepada sebarang orang, sebab tu tak ada dalam model tu. Ia confidential.


2. Aku kata, kedua2 MAS dan AIRAsia tak sama. AirAsia xramai customer komplen sebab tambang murah, delay pun delay lah. Pasrah je. So nak compare dgn MAS buat apa?


3. Kenapalah tak masuk bengkel SEM-AMOS jika itu yang nak digunakan. Kalau tak tahu analisis, camner nak jangkakan apa yang perlu dibuat. EFA dan CFA pun tak tahu. Ini masalah PG, analisis data jika dah ada idea nak buat, terus ikuti bengkel dan fahaminya utk memudahkan kajian, bukan tunggu selepas PD... tempah mautlah jawabnya, berpusing-pusing.


4. Akhirnya aku buka Mendeley dan secara rawak minta dia ambil beberapa faktor lain yang tiada dalam model asal, seperti impact of social media dan self-service technology (SST), dan tambah dalam model asal dan uji utk model fitness, supaya boleh refined model sedia ada tersebut... khusus utk low-cost carrier spt AIRAsia.


Fuhh... baru dia nampak apa nak buat... dan contribution apa yang akan diperolehi dari competing model nanti...


Benda boleh dapat idea apa nak buat dalam 60 minit kenapa tunggu 6 semester...


OT

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...