.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Friday, September 6, 2019

Tajuk 1733 : Sapa Kata Dapatan Thesis PhD Mesti Kuantitatif Utk Generalization ?


Ini satu lagi salah faham.... yang menyusahkan dan tiada kena mengena dgn PhD.. DBA.. EdD atau MSc. Entah sapa lah yang bawa fahaman ini lalu pakat2 menganutinya. Jom faham molek-molek.


1. Generalization adalah keupayaan sesuatu dapatan kajian yang boleh merangkumi lebih dari sekadar setting kajian asal. Ini bermakna dapatan kajian anda boleh represent setting yang lain. Jika dapatan kajian dilakukan di beberapa buah sekolah di Kajang, maka ia boleh mewakili seluruh sekolah di Kajang, atau di Selangor. Selalunya, generalisasi berkaitan dgn random sample yang mewakili sesuatu populasi, maka dapatan dari sample boleh digeneralisasikan kepada populasi tersebut.


2. Namun, ia bergantung kepada kajian yang dilakukan. Jika anda melakukan kajian kuantitatif spt survey, dan dapatan mewakili sejumlah sample yang representative populasi, maka boleh lah di generalisasikan.


3. Dapatan kajian survey spt ini selalunya menggunakan kaji selidik dan ia bersifat trivial, hanya dapatan umum (spt signifikan atau tidak - itu sahaja) yang boleh digeneralisasikan dan sukar utk sampai ke peringkat 'perlaksanaan' ke seluruh populasi.


4. Jika anda melakukan kajian kualitatif spt kajian kes misalnya, katakan terhadap suatu organisasi, maka kajian tersebut memberikan pemahaman yang mendalam kepada case yang dikaji, maka apa-apa elemen aplikasi yang juga menepati situasi organisasi lain, maka ia boleh di generalisasikan ke organisasi tersebut sampai ke tahap perlaksanaan. Ini termasuklah operasi dan strategi yg digunakan oleh 'case'yg dikaji.


5. Bagi kajian kualitatif, generalisasi lebih bersifat application transferability , iaitu dapatan boleh digeneralisasikan aplikasinya jika menepati keperluan diluar kelompok sample yang dikaji.. Application transferability dalam banyak aspek lebih membawa makna yang praktikal berbanding generalisasi 'atas kertas' kajian survey kaji selidik yang trivial.


6. Oleh itu, apapun kajian peringakt PhD, DBA, EdD, MSc, samada kuantitatif atau kualitatif, kedua2nya tetap ada pertimbangan untuk digeneralisasikan. Maka pendapat bahawa kajian PhD mesti boleh digeneralisasikan dan yang hanya boleh digeneralisasikan adalah kajian kuantitatif adalah pendapat meleset, separuh masak .. apatah lagi bila semua nature kajian nak di'kuantitatif'kan atas nama generalisasi. Aku tak tahu mana datangnya fahaman begini...


7. Ketahuilah, matlamat utama kajian PhD atau MSc adalah utk 'contribute to knowledge' dan dalam aspek ini, kajian KUALITATIF lebih kaya dan informative dlm memahami sesuatu fenomena dan lebih dekat dgn maksud 'contribute to knowledge' berbanding kajian kaji selidik KUANTITATIF.



8. Walau bagaimanapun, kedua2 kajian kualitatif atau kuantitatif boleh sahaja dijalankan sesuai dgn nature dan keperluan menjawab RQ masing2 kajian.



9. Pemahaman bahawa kajian PhD MESTILAH kajian kuantitatif kerana boleh digeneralisasikan kepada populasi, sehingga dalam dan luar negara adalah pemahaman cetek dan separuh masak. Ketahuilah bahawa di luar negara, lebih banyak kajian kualitatif dilakukan dalam sosial science termasuk di universiti ternama dan terkemuka kerana pengetahuan dan pemahaman yg mendalam diprrokehi dari fenomena yg dikaji dan aplikasi yang diperolehi dari perbagai method pengumpulan data lebih diutamakan dari sekadar generalisasi trivial kaji selidik kajian kuantitatif !



10. Tentu anda sedar, banyaknya kajian kuantitatif yang didakwa boleh digeneralisasikan, tidak mendatangkan apa2 kesanpun, kerana tiada siapa yang terkesan dgn dapatan yang trivial berbanding dgn dapatan yang dikupas secara mendalam bagi satu fenomena yang realisitk. Kitapun tahu.. ramai yang menjadikan seseorang atau satu syarikat atau satu organisasi yang berjaya sebagai IDOL utk ditiru berbanding dgn hanya saranan-saranan umum yang trivial tanpa sesuatu yang konkrit.


Sayang ❤ kamu..

OT

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...