.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Friday, September 6, 2019

Tajuk 1740 : Kepada SEMUA PG - STRATEGI MADU 3


Ganti baca 300 artikel dlm 3 bulan dgn strategi 3 jam. This is not a trick ! SHARE jika anda sayang rakan PG anda.

1. Aku 'hairan' bila PG yang baru nak mulakan pengajian diminta baca 300 artikel, sehingga mengelupur tanpa sebab. Ini bukan cara yang dilakukan di mana-mana pun di atas buka bumi ini. Matlamatnya mudah tapi sangat memperdayakan. Baca 300 atau lebih, baru PG akan 'menguasai' apa yang nak dikaji. Ceewah.

2. Ini adalah gula-gula getah yang lansung tidak dipersoalkan oleh PG yang novice, sehingga dah abis manispun masih mengunyah, nak dibuang tak boleh, nak ditelah takut tercekik.

3. Strategi MADU 3...
a. PG perlu menguasai asas perbincangan tajuk yang ia minati utk dijadikan kajian. Ini adalah satu kemestian.
b. Membaca awal-awal 300 artikel atau lebih adalah radiculous and rediculed the PG, kerana mereka akan membaca apa sahaja yang dijangkakan berkaitan dengan tajuk yang diminati katalah 'COMPUTATIONAL THINKING IN EDUCATION' atau ringkasnya CT.
c. Bayangkan kegilaan yang melanda PG utk mengadap 300 artikel dgn theory dan analisis data yang asing bagi mereka.
d. Pasti PG tidak akan memahami apa yang dibaca kerana sifat artikel yang khusus dgn method dan analisis serta isu yang pelbagai peringkat dan aspek. Bila tak faham, baca 3 artikel pun dah sentap, belum lagi 300 - ini kerja tak masuk akal.
e. Lebih lelucun, ada plak PG yang dah lulus beri ceramah kata dia baca 50 artikel sehari - boleh mencapai 6000 artikel sepanjang pengajiannya, can she / he proved it ?

So camner? Dua langkah dalam Strategi MADU 3.

I: Strategi 3 artikel

a. Bagi PG yang baru, katalah namanya Nora Hafizan, cikgu sains yang berminat nak buat 'Computational Thinking', parti-timer, ibu kepada 6 orang anak.. duduk jauh plak.. tapi sangat berminat dengan CT kerana KPM mula melancarkan program dan kurikulum yang melibatkan coding dari sekolah rendah - current issue di Msia. Beliau adalah cikgu yang hebat di sekolah.

b. Langkah terbaik utk 'menguasai' apa yang sedang dan telah berlaku adalah membaca kupasan artikel secara umum spt 3 artikel berikut. Artikel ini berbentuk kupasan kritis dgn persoalan2 yang ditimbulkan dari berbagai skop secara fokus kepada bidang pendidikan dari sekolah rendah ke IPT yang mudah difahami. Cikgu Nora Hafizan boleh sahaja manfaatkan isu yang dikemukakan dan mendapatkan idea utk kajian yang bakal dijalankan.


Artikel tersebut adalah:


Hsu, T. C., Chang, S. C., & Hung, Y. T. (2018). How to learn and how to teach COMPUTATIONAL THINKING: Suggestions based on a review of the literature. Computers and Education.


Lockwood, J., & Mooney, A. (2018). COMPUTATIONAL THINKING in Secondary Education: Where does it fit? A systematic literary review. International Journal of Computer Science Education in Schools.


Moreno-Leon, J., Roman-Gonzalez, M., & Robles, G. (2018). On COMPUTATIONAL THINKING as a universal skill: A review of the latest research on this ability. In IEEE Global Engineering Education Conference, EDUCON.


II. Strategi 3 thesis

a. Foto (diambil daeri Proquest) berikut adalah 3 thesis terkini dalam topik Computational Thinking yang boleh dibaca, khususnya bahagian LR. Bahagian LR akan mengupas dan membincangkan perkembangan CT lalu memberi idea awal apakah yang berlaku dalam kajian2 sebelum dan semasa berkaitan CT utk memberi kefahaman dan idea awal kepada PG membina topik semasa kajiannya sendiri.


4. Kedua-dua strategi I dan II di atas mungkin sahaja mengambil masa 3 jam untuk dibaca dan memberi gambaran awal 'penguasaan' PG akan tajuk kajiannya. Saya ulang, 3 jam sahaja.



5. Selepas mendapat gambaran dan membentuk tajuk kajian... barulah pencarian artikel secara lebih fokus dilakukan, sedikit demi sedikit dgn artikel yang THE MOST RELEVANCE sahaja ! Tak adalah pening dan berserabut


6. Kesimpulan.


Mengarahkan PG awal-awal terus membaca 300 artikel adalah saranan 'tidak masuk aqal' yang kelihatannya 'gempak' tetapi hanya mendatangkan kesulitan bukan pemahaman.


7. Kenapa nama strategi ni MADU 3?

Saja jer... dah semuanya angka 3... aku namakan jer lah MADU 3.... nak namakan 3 ABDUL pun boleh... 3 Dara boleh...3 Stooges pun boleh... 😁


Salam Jumaat .. saya ❤️ kamu


OT




















No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...