.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Friday, September 6, 2019

Tajuk 1732 : Percaya tak, teori dlm social science berasaskan STUDY CASE?



1. Ramai yang alergic kononnya kajian SC tak boleh generalisasikan. Maqamnya rendah (nak sebut maqam dia tinggilah tu) dan tak sesuai utk doctorate.


2. Jean Piaget membuat SC ke atas kanak-kanak dgn observation yang sistematik - terhasillah Cognitive Theory of Development yang digilai seluruh dunia.


3. Albert Bandura juga dikenali sebagai TPB yang dikembangkan dari idea Intentional Change Theory Richard Boyatzis yang membuat 5 common-sense steps bagi merasionalkan teori tersebut.


4. Dia kembangkan idea Azjen yang menulis artikel dari theory of reasoned action, yang asalnya dikemukakan oleh Fishbein. Bandura kembangkan lagi dengan 'rasional' dan beberapa experiment ringkas tapi sistematik.


5. Semua kajian di atas melibatkan kanak-kanak, termasuk Baby Doll experiment yang terkenal oleh Bandura yang menyimpulkan kanak-kanak belajar secara observation dan immitation, lalu terhasil theory social learning, kalau disini dianggap bermaqam rendah dgn nature kajian CS.


6. Cer baca buku berkaitan Vygotsky.. yang juga membuat catatan dari pemerhatian dan study case lalu popular dgn ZPD yang digilai dalam pendidikan.


7. Pavlov juga buat kajiannya kepada seekor anjing, bukan 30 ekor atau 300...


8. Semua ini menjadi kegilaan researcher dalam social science tetapi ada yang menolak plak CS atas alasan tak sampai maqam sebab tak boleh generalisasi. Abis yang hampa sendiripun guna theory2 di atas dan banyak lagi teori lain hasil dari SC tu apa pulak halnya?


9. Abis kalau CS tak boleh lansung digeneralisasi, apa hal plak satu dunia guna theory tersebut ?


10. Sekadar bahan berfikir ......


OT

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...