.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Friday, September 6, 2019

Tajuk 1687 : Memilih siapa PANEL EXPERTS? #2



Pakar sering dikaitkan dgn individu yang mempunyai kelulusan tertinggi dalam bidang kajian / fokus kajian spt PhD in Children Psychology utk menilai item yang berkaitan.


1. Professional expert (selalunya berkaitan dgn kelulusan PhD) yang bekerja dalam bidang kepakaran samada sebagai pengajar atau trainer.
2. Non-professional expert iaitu pakar yang tiada background spt #1 tetapi telah lama terlibat dalam bidang kepakaran, mengikuti pelbagai bengkel dan kursus utk mendapatkan pengetahuan, menjadi practitioner sehingga mempunyai pengalaman yang luas.


Kalau professional expert dinilai dari publication dan buku2 nya maka non-professional expert dinilai dari tulisan popular yg kerap.. mjadi panel... serta pengalaman dan amalannya mengendalikan bidang tersbut.


Pensyarah dalam bidang testing and evaluation adalah professional expert tetapi guru yang berpengalaman mengendalikan testing dan evaluation juga boleh diambil sebagai non-professional experts. Ada rujukan menggunakan perkataan lay expert (Davis, 1992) mewakili maksud non-professionla expert.


Keutamaan mestilah kepada #1, namun boleh ditambah bilangan #2 utk memantapkan lagi senarai panel experts. Jadi dalam menjustifikasikan panel.. nyatakan kelulusan dan bilangan artikel / buku (mewakili banyaknya kajian yang dia buat) dalam bidang yang dikaji bagi #1, dan senaraikan pengalaman serta job specification #2 sebagai practitioner atau organisasi dalam bidang kepakaran.


Lepas baca bolehlah share !


Davis LL (1992). Instrument review: Getting the most from a panel of experts. Applied Nursing Research. 5(4):194–7.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...