.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Friday, September 6, 2019

Tajuk 1645 : Sapalah yang mula2 mengajar buat benda macam ni ? Kenapalah semua pakat-pakat ikut ?



1. Semalam aku berbahas lagi kenapa tidak wajar menulis “dapatan kajian ini selari dgn dapatan kajian lepas oleh…” atau “dapatan kajian ini disokong oleh dapatan kajian lepas oleh…..”.


2. PG tersebut spt tidak berpuas hati. Adakah cara ini salah sedang itulah yang dajar dalam kelas Research Methodology, malah spt menjadi satu template lah pulak utk membandingkan dapatan kajian dgn kajian lepas yang ada kalanya sampai bertahun mengundur terkebelakang.


3. Aku tak kata salah, tapi RENDAHkan nilai dapatan kajian sendiri adalah sesuatu yang pelek pada CHAPTER yang sepatutnya anda TINGGIkan martabat dapatan kajian sendiri.


4. Aku dah menulis panjang perkara ini, siap dgn contoh sekali, silalah rujuk post aku yang lepas.


5. Berikut aku lampirkan satu petikan dalam satu buku “how to write a better thesis” yang nampaknya selari dgn apa yang aku cuba rasionalkan.


“When you have analysed…. your are MORE KNOWLEDGEABLE …where you can advanced the knowledge to wisdom… to established new theories or NEW WAYS of looking at this. THIS IS THE TASK of the DISCUSSION chapter….”


6. Maksudnya, anda adalah “expert” dgn dapatan kajian anda yang unik (novel) lalu tidak perlu lagi anda downgraded dapatan tersebut (jika anda percaya apa yang anda buat dan apa yang anda dakwa dalam bab sebelumnya) dgn bandingkan lagi dapatan kajian anda yang up-to-date (katakan tahun 2018) dgn dapatan yang dah OUTDATED dan LUAR CONTEXT (katalah anda bandingkan dgn dapatan kajian tahun 2014, 2012 etc).


7. Aku tertanya2… sapalah yang mula mengajar buat benda2 macam ni dan kenapa semua pakat2 ikut?


8. Anda sebaliknya boleh berbincang, membuat kesimpulan sendiri, membuat bacaan terkini, merujuk aspek yang membuatkan theory kajian anda semakin advanced (wpun sedikit) melalui conceptual framework anda yang anda penat2 lakarkan dalam bab terdahulu... dari perspective baru, malah boleh dikaitkan dgn theory semasa atau theory lain yang mungkin lebih advanced


9. Inilah yang dicari2 oleh penyelidik lain yang mahu membuat kajian dalam bidang yang sama.... supaya kajian mereka juga berasaskan sesuatu yang up-to-date, bukan yang dirujuk kepada dapatan kajian lain yang bukan sahaja dalam konteks berbeza tetapi dah out-dated..


10. Kita dah menuju IR4.0 ma....


Sayang kamu....


OT




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...