.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Friday, September 6, 2019

Tajuk 1621 : The power of small... and the problem with textbook..

Aku sejak lama memikirkan anak blaja tanpa buku di obersi.. bila balik rumah boleh explain macam2. Aku percaya minda mereka terbuka kerana bagi mereka knowledge bukan dlm bentuk printed matter.. bukan dlm buku teks.. sbb mereka xder buku teks. Hebat tak cikgu mengajar dan murid menguasainya tanpa buku teks?


Walaupun mereka belajar dgn portion yg kecil tapi dikupas dan dibincangkan sehingga mereka faham dan bminat utk tahu lebih lanjut. Paling ketara mereka boleh explain what is going on.


Murid di obersi tak perlu buku teks utk berfikir... mereka brrfikir sendiri. Sebab itu bila tajuk yg sama yg lebih mdlm dipelajari, mereka dah ada pemahaman asas yg mcukupi.. sedang anak di Msia hanya menguasai secara trivial kerana tajuk yg banyak yg diajar pula dari perspektif buku teks. Anak kita tunggu exam dulu.. then buka buku teks.. ada mcm2 buku extra dijual... beres !


Mana aku tahu?

Aku tahu sbb aku hadapi sendiri dgn ank aku.. aku buat lah sikit investigation.. dan aku bukan gi obersi present paper je pastu merayap jadi pelancong.. itu bukan aku.


Ini antara mesej dari kawan aku di obersi...

"Sebagai contoh Class Teacher buat blended approach. Let say sepanjang 1st half Autumn, tema utk the whole subject is ‘outer space/astronaut’. So bila subject English, Maths & Science, class teacher akan kaitkan pembelajaran dengan planet2, astronaut, Neil Armstrong etc. Jadi anak2 nampak bagaimana astronaut pergi ke bulan, fungsi oksigen kpd manusia, fungsi graviti kpd bumi etc. Balik rumah diorang cerita kat parents...'


Pendekatan ini mjadikan subject dihadam secara mdlm... dlm bentuk explanation sbb tak ada buku teks. Oleh kerana cikgunya sama... maka murid yg lemah dan bmasalah dpt dikenalpasti juga utk intervension.


Aku bpendpt... boleh ada buku teks.. tapi sbg panduan shj .. bukan pendetailan... tebal dan berat !


OT

#notextbook





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...