.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Friday, September 6, 2019

Tajuk 1679 : Parameter dan Variable..



Parameter:

Kajian sains dgn instrument yang mengukur ciri sampel secara direct dgn data ratio pada accuracy yang tinggi tak perlu sampai n=30 kerana melibatkan pengukuran parameter (konsep populasi). Yang perlu adalah replikasi spt 3 kali pengukuran setiap sampel. Kalau anda ukur BOD atau COD air Sungai Kajang, cukup ambil 3 kali pengukuran pada lokasi yang sama walaupun dgn n =1 pada setiap stesen pengukuran. Jika ada 20 stesen bermakna ada 20 set data (setiap satu 3x pengukuran). Tak timbul generalisasi dalam kes ini ke sungai2 yang lain.


Variable:

Kajian sosial sains dgn instrument yang mengukur data psikometri spt motivasi, adalah variable yang diukur secara indirect menggunakan kajiselidik yang 'tidak accurate' walaupun valid. Dalam kes spt ini yang melibatkan randomization, pengiraan sample size adalah penting. Jika kajian sosial sains melibatkan rekabentuk eksperimen, maka diperlukan n sekitar 30 atau lebih bagi membolehkan kenormalan data disemak sebelum analisis parametrik digunakan untuk dibuat generalisasi.


OT

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...