.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Friday, September 6, 2019

Tajuk 1725 : Camner nak synthesized ?



Menulis 'narrative' LR bukanlah sukar sekiranya ada mempunyai sumber yang mencukupi. Menulis LR memerlukan anda synthesize kajian lepas bagi menceritakan sesuatu seperti teori, argument, method, sampling etc.


Aku nak bagi satu contoh dummy dgn 5 pernyataan berikut yang di'fahami' secara direct atau indirect dari 5 sumber berbeza yang anda kumpulkan bagi memahami dan menceritakan 'negara Malaysia' dalam LR. Anda perlu synthesize (sintesis - menggabungkan) menjadi satu pernyataan tentang Malaysia.


1. Brunei dan Malaysia menjadikan Islam sebagai agama rasmi negara (A)

2. Malaysia dan Indonesia menjalinkan kerjasama untuk menghasilkan hibrid buah durian (B)

3. Malaysia adalah negara tropika yang berbilang kaum... (C).

4. Singapura adalah negara jiran Malaysia yang mengimport bahan mentah seperti getah dari Malaysia untuk dieksport melalui pelabuhan di Singapura (D).

5. Pertemuan Perdana Menteri Thailand dengan Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr. Mahathir Mohamed dalam satu majlis sambutan kemerdekaan Thailand (E) telah menjalin satu kerjasama erat kedua negara yang berjiran.


Lima ayat di atas di ambil dari bacaan yang berkaitan dengan Malaysia dan negara jiran. Anda boleh sintesis (synthesize) menjadikan ayat yang menggambarkan Malaysia.


Taa daa....


"Malaysia adalah sebuah negara tropika (C) dan berbilang kaum (E) di bawah kepimpinan Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamed (E). Walaupun penduduk negara tersebut berbilang kaum (C), Islam telah dijadikan sebagai agama rasmi (A). Malaysia yang berjiran dengan Brunei, Singapura dan Thailand (D, E, A) terkenal dengan eksport getah selain dari buah-buahan tempatan seperti buah durian (B) yang bermutu tinggi..."


Lihat.. ada citation digunakn berulang (E dan C) ikut keperluan... ditulis dgn ayat anda sendiri tanpa plagiat.

Dah tak boleh nak tunjuk yang lebih mudah dari contoh ini..


Sayang ❤️ awak...


OT

#synthesized




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...