.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Friday, September 6, 2019

Tajuk 1696 : Mentaliti simplistik #2



Membaca ratusan artikel utk kuasai sesuatu bidang?


Satu suruhan standard di Msia kepada PG yang baru nak menjengah ke dunia research adalah membaca dulu 100 artikel.. utk menguasai bidang yang nk dibuat kajian. Malah, lagi banyak bilangan artikel yang dibaca, lagi dalam penguasaan PG, satu cara berfikir simplistik yang menyusahkan PG .


Suruhan ini adalah satu salah faham yang diwarisi sejak sekian lama, turun temurun. .. dan PG yang menerima suruhan ini pula akur tanpa banyak soal, maka berakar umbi lah ia dalam dunia PG.


Sila baca 10 perkara ini... dgn minda terbuka..

1. Kajian master atau PhD adalah kajian yang mengkhusus dan mendalam

2. Membaca artikel yang perbagai tajuk, teori, method wpun dalam genre yang sama hanya mengelirukan kerana sifat setiap artikel yang khusus, berbeza konteks dan ringkas kepada satu objektif, bukan untuk pemahaman menyeluruh.

3. Artikel adalah bacaan primer kerana ia menyediakan data kajian yang belum dikupas oleh pihak lain, utk dirujuk sebagai asas kajian sendiri, bukan utk memahami sesuatu bidang secara menyeluruh.

4. Membaca artikel peringkat awal adalah secara terpilih utk mendapatkan asas teori dan meneliti method kajian lepas bukan utk memahami bidang kajian secara menyeluruh.

5. Penyelidik terdahulu terutama yang pakar dan berpengalaman tentu telah menguasai sesuatu bidang lalu membuat pilihan teori dan method yang sesuai dgn objektif kajian. Penyelidik terkemudian menjadikan ini asas utk membuat pembacaan awal secara terfokus kepada artikel yang releven sahaja diikuti dgn mendalaminya dari sumber sekunder, bukan terus-terusan membaca sehingga ratusan artikel.

6. Maka, bidang kajian jika nak difahami secara mendalam adalah dari bacaan sekunder seperti buku, handbook atau laporan, bukan artikel. Teori Gadner, Piaget, Vygotsky, malah computational thinking pun perlu difahami dari pembacaan sekunder, bukan primer.

7. Kalau nak faham buat qnaire dan analisis data pun mesti buka buku sekunder termasuk buku statistik.

8. Nak faham mix-methods pun kena hadam buku J. W. Creswell, nak dalami kajian kualitatif, bacalah buku Sharan Meriam.

9. Jadi bacalah 1000 artikelpun, anda takkan dapat tahu secara mendalam kajian mix-methods atau paradigm kajian kualitatif, termasuk nak faham asas statistik t-test, ANOVA, normality dll maka pembacaan artikel yang banyak dan berterusan hanya akan memeningkan.

10. Suruhan membaca 100 artikel dahulu begitu sahaja adalah kerja sia-sia yang hanya memeningkan PG... yang berpusing2 tak tahu apa yang nak dibaca dan nak difahami dari artikel-artikel tersebut.


OT







No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...