.
"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"
MORE THAN 3 MILLION HITS !
Statistik
SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI
Pertanyaan: zahinothman@gmail.com
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...
Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...
Friday, September 6, 2019
Tajuk 1723 : Sapalah saya nk cadangkn kat KPM ?
Saya ni insan biasa je.. tiada pangkat harta plak kurang. Tapi takat nak cadang kat KPM tu tak lah salah.. dalam status FB aku ni je..
Berikut tajuk SLR yang KPM perlukan utk sebahagian mereka yang telah dianugerah HLP.
Saya tahu, KPM pun tak tahu kepentingan SLR, jadi saya kongsi contoh topik2 yang boleh di SLR kan oleh KPM... yg berkait dgn kurikulum... polisi yg melibatkan ratus ribu murid...
1. PBL meningkatkan KBAT murid
2. Peperiksaan melahirkan murid yang menguasai konsep
3. Memantau PnP meningkat professionalism guru
4. Faktor kemerosotan murid aliran sains
5. Buku teks membantu pemahaman murid
6. Adakah implimentasi STEM / promosi STEM / penekanan kepada STEM membawa peningkatan kepada penguasaan / minat murid
7. Kaitan RPH dgn pengajaran
8. SBP dan kemenjadian tenaga sainstis negara secara retrospective cohort
Ini persoalan yang dah lama bersarang. Selain bergantung kepada 'single study', jgn nafikan kekuatan SLR yang diambil sumber nya dari kajian terbaik seluruh scholar dalam konteks / scope yang telah dikenalpasti yang dapat memberikan a strong insight kepada soalan di atas.
Tiada masalah kita ghairah kepada IR4.0 spt kita ghairah kepada HOTS / KBAT atau KBKK dulu, tetapi jangan sampai tiada apapun kejayaan yang signifikan yang boleh dibanggakan. Murid makin 'menyampah' dengan sains. Buku teks makin tebal. Kerja makin banyak. Belajar makin lelah. Kita perlu tahu wujudnya kelemahan lepas sebelum menambah kekurangan baru... tak penat ke ?
Bila dah penat.. ghairah bertukar mengah...
OT
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment