.

"ANTARA BLOG TERBAIK PENGAJIAN TINGGI DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN A MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

ANTARA TAJUK-TAJUK POPULAR.

Link ke semua Tajuk Popular berikut terletak dibawah ShoutMix.

Tajuk 004 - Ada 11 perkara kajian anda SIGNIFICANCE

Tajuk 014 - Menulis LITERATURE REVIEW yang kritis...sempoiii..

Tajuk 020 - Sample: Purposive atau Convenience atau ?

Tajuk 032 - Kenapa data ordinal tidak normal?

Tajuk 035 - Interpretasi SIGNIFICANT bagi correlation

Tajuk 083 - Sempoinya menulis LITERATURE REVIEW secara kritis !

Tajuk 094 - Tulis PROBLEM STATEMENT tapi TIDAK ADA problem?

Tajuk 100 - Menulis thesis dgn PANTAS "Jika saya menjadi anda"

LINK KE SEMUA TAJUK POPULAR BERIKUT TERLETAK DIBAWAH SHOUTMIX.

Tajuk 119 - Jgn perasan kajian anda boleh ubah policy!

Tajuk 122 - Jgn nak lebeh2 jika guna CORRELATION !

Tajuk 132 - Anda patut lebih TERROR dari supervisor anda !

Tajuk 141 - Tak logic minat RASCH MODEL tapi tak tahu LOGIT?

Tajuk 156 - DROPBOX - File tesis anda dalam bahaya!

Tajuk 184 - Semak Literature Review dgn SIMEC !

Tajuk 185 - Senangnya bina OUTLINE LR !

Tajuk 187 - Tiga rahsia penulisan LR terbongkar... Yezza!

Tajuk 212 - Cari RESEARCH GAP? Gunalah SYNTHESIS MATRIX !!

Tajuk 215 - Kalaulah saya jadi SV.. emmm

Tajuk 233 - CITATION dlm LR – Giler kalau macam ini...!!

Tajuk 238 - Lambat siap tesis – Anda berpenyakit procrastination !

Tajuk 234 - Anda pasti KALUT tanpa PILOT Article

LINK KE SEMUA TAJUK POPULAR BERIKUT TERLETAK DIBAWAH SHOUTMIX.

Tajuk 339 - Thesis: Dont Make It Write, Make It Written !!

Tajuk 240 - "DISCUSSION OF FINDINGS" Jangan pulak anda jadi Pak Pandir.

Tajuk 242 - RESEARCH GAP? - Gunalah HYBRIDIZATION TECHNIQUE

Tajuk 245 - Baca ini anda confirmed kamcing dgn SV

Tajuk 261 - RESEARCH GAP dan Teori Persenyawaan

Tajuk 267 - RESEARCH FRAMEWORK: Kenapa proposal mesti tebal-tebal?

Tajuk 277 - 278: RFOT - Wow !! RESEARCH FRAMEWORK dlm satu mukasurat jer!

Tajuk 279 - Nilai sebuah PROPOSAL..

Tajuk 285 - Thesis dan Awet Muda - Tips untuk suami isteri

LINK KE SEMUA TAJUK POPULAR BERIKUT TERLETAK DIBAWAH SHOUTMIX.

Tajuk 291 - 4 langkah validate + reliability questionnaire

Tajuk 311 - 6 kisah seram calon PhD !!

Tajuk 312 - Anda tak boleh ubah SV, andalah yang perlu berubah !

Tajuk 326 - MENDELEY: Citation + bibliography secara automatik....!

Tajuk 363 - Download template RFOT versi baru dlm MS Word disini !

Tajuk 366 - Empat langkah sempoi tulis paragraph yg KRITIS !!

Tajuk 367 - Bila supervisee jadi BEBAN SV !!

Tajuk 370 – Menulis significance dan Implication of study…

Tajuk 373 - Download desktop calender free here

Tajuk 379 - Download template for writing article AROT

Tajuk 395 - Novelty / Originality kajian anda dipersoalkan?

Tajuk 401 - Download RFOT latest (v4)

Tajuk 405 - Fulamak...Speed Reading (SROT)

Tajuk 417 - 432: Wooow.... ATLAS.TI - 12 Siri Langkah demi langkah

Tajuk 458 - Fulamak...3 Langkah Mudah Gaya UKM Dlm MENDELEY

Tajuk 468 - What is "THE BEST" Thesis?

Tajuk 473 - Sebab supervisee slow sokmo !!

Tajuk 477 - Template RFOT utk download (pdf)

Tajuk 486 - SV timun laut buat kajian singa laut?

Tajuk 487 - Bila Prof nak jadi MARADONA

Tajuk 529 - Calon PhD: Tipah Jgn Tertipu dgn SV !

----------------------------------------

Sila klik link Brochure, Sijil Penyertaan dan Resit yg disediakan di bawah shoutmix.

------------------------------------------------

SENARAI TENTATIF BENGKEL


RINGKASAN BENGKEL:

(1) TULIS TESIS CEPAT = TULIS TESIS CEPAT, LIT. REV. & PENGURUSAN ARTIKEL MENDELEY

(2) SPSS =PENGENALAN ANALISIS DATA KUANTITATIF SPSS

(3) ATLAS.ti = ANALISIS DATA KUALITATIF DGN ATLAS.ti

(4) QNAIRE = BENGKEL BINA DAN ANALISIS SOAL SELIDIK



Daftar dan info : http://www.postgraduateworkshop.com/

Ingin anjur bengkel ditempat anda? Email ke: zahinothman@gmail.com


Sila klik link Brochure, Sijil Penyertaan dan Resit yg disediakan di bawah shoutmix.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Thursday, February 10, 2011

Tajuk 82: Literature Review - 5: Membina Kandungan Sorotan Kajian


Terdapat beberapa cara untuk menentukan kandungan yang perlu anda masukkan dalam sorotan literatur anda. Dalam erti kata lain, apakah tajuk utama dan sub tajuk yang perlu ada dalam sorotan literatur anda. Anda boleh lakukan ini dengan mencari idea utama dari pembacaan artikel. 

Malangnya ramai pelajar siswazah "malas membaca". Jangan mengharapkan pensyarah anda yang tunjukkan semuanya keana ini adalah kajian anda.

Berikut adalah contoh petikan tesis bagaimana anda boleh mengeluarkan idea utama dari pembacaan sorotan kajian anda. Ini adalah tajuk thesis saya, cukup sekadar contoh:

COMPUTER-ANIMATED INSTRUCTION AND STUDENTS’ CONCEPTUAL CHANGE IN ELECTROCHEMISTRY

Dari pembacaan beberapa artikel utama, anda sepatutnya telah mendapat idea utama yang sesuai dengan kajian anda. Katakan anda mendapati dari bacaan artikel tersebut bahawa:

i. Isu yang sering dibincangkan adalah kesukaran pelajar memahami konsep abstrak, dinamik dan kompleks dalam Kimia.

 Researchers found that a majority of students had difficulty understanding abstract and dynamic concepts in chemistry especially electrochemistry concepts.

ii. Anda dapati teori konstruktivis adalah teori  utama yang menjadi pilihan kajian lepas.

Constructivist approach is needed in teaching difficult concepts, in which learners construct new understanding based on their previous knowledge.

iii. Bacaan seterusnya mendapati asas teori konstruktivis ini dibincang dari aspek konstruktivis kognitif (Piaget) dan konstruktivis sosial (Vygotsky). 

 Piaget  and Vygotsky provided a basis on how learners construct new knowledge  through the process of conceptual change.

Anda kemudian cuba mendapatkan perkaitan antara teori dan "gap" yang anda cuba kaji iaitu penggunaan animasi serta kesannya kepada perbahan konsep pelajar. Anda dapati perkaitan dari petikan berikut.

From the constructivist perspective, computer animation provides a situation that enhances conceptual change.

Setelah itu, anda mendapati teori conceptual change dipelopori oleh Posner dan pengkaji ini telah dipetik kajiannya dalam kebanyakkan artikel berkaitan conceptual change. Maka anda boleh  membina kerangka konseptual anda bedasarkan perkaitan antara animasi, constructivist (cognitive dan social) serta conceptual change. 

The conceptual framework of conceptual change underpinning the implementation of a constructivist approach was inspired by the model proposed by Posner (1982).

Maka........................ 
Idea-idea utama perlu dikembangkan dalam sorotan literatur adalah constructivist, Piaget and Vygotsky, animation, conceptual change, Posner’s model, electrochemistry disusun mengikut tema. Maka kandungan sorotan literatur anda mungkin seperti berikut:

CHAPTER 2
LITERATURE REVIEW
2.0 Introduction

2.1 Constructivist Theory of Learning
2.1.1 Piaget’s cognitive development theory
2.1.2 Vygotsky’s social constructivism
2.1.3 Theoretical Framework

2.2 Conceptual Change
2.2.1 Electrochemistry concepts
2.2.2 Posner’s model of conceptual change
2.2.3 Conceptual Framework
2.2.4 Research Related to Conceptual Change

2.3 Computer animation
2.3.1 Animation from constructivist perspectives
2.3.2 Research Related to Electrochemistry
2.4 Conclusion

 Anda perlu mula menulis. Jangan hanya membuat laporan. Anda perlu menulis secara kritis dengan menganalisis bahan bacaan anda dan mensintesis ayat anda sendiri. Bagi peserta bengkel penulisan tesis secara cepat.... inilah masanya anda membaca dan menulis sebanyak mungkin serta menyimpan rujukan anda secara sistematik... Selamat menulis


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...