1. Adakah kemahiran yg nak diajar disekolah rendah ini telah dijalankn secara hands on / praktikal ?
2. Kemahiran melakukan eksperiman spt rajah hanya boleh dijalankn dlm makmal sains BUKAN bilik sains.
3. Adakah sekolah rendah ada makmal sains utk jlnkn eksperimen (yg asas) ?
4. Murid mesti menguasai eksperimen DAHULU.. sebelum diperkenalkn dgn terminologi spt rajah
5. Murid akan jauhi sains jika yg diajar adalah teori dan hafalan terma2 sains
6. Diera perlaksanaan STEM... pendekatan pengajaran sains perlu berubah
7. Sains subjek 'mudah' dan 'seronok' tapi tidak terjelma disekolah
8. Readiness to learn science lebih penting dari menghafal cara menjaga kebersihan 'bilik sains'
9. Sains perlu keluar dari kepompong buku teks
10. Sains adalah creativity.. inquiry... dan curiosity.. bukan sekadar boleh menjawab soalan inferens tanpa jlnkn eksperimen !
11. Bagaimana kemahiran ini dapat dikuasai oleh murid sekolah rendah jika yang ada hanya BILIK SAINS.... bukan MAKMAL SAINS ?
12. Bagaimana kemahiran ini dapat dikuasai jika tiada eksperimen sains ?
OT - foto ini adalah buku sains Tahun 6

No comments:
Post a Comment