.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Thursday, May 16, 2019

Tajuk 1296 : Sains oh sains...


1. Adakah kemahiran yg nak diajar disekolah rendah ini telah dijalankn secara hands on / praktikal ?
2. Kemahiran melakukan eksperiman spt rajah hanya boleh dijalankn dlm makmal sains BUKAN bilik sains.
3. Adakah sekolah rendah ada makmal sains utk jlnkn eksperimen (yg asas) ?
4. Murid mesti menguasai eksperimen DAHULU.. sebelum diperkenalkn dgn terminologi spt rajah
5. Murid akan jauhi sains jika yg diajar adalah teori dan hafalan terma2 sains
6. Diera perlaksanaan STEM... pendekatan pengajaran sains perlu berubah
7. Sains subjek 'mudah' dan 'seronok' tapi tidak terjelma disekolah
8. Readiness to learn science lebih penting dari menghafal cara menjaga kebersihan 'bilik sains'
9. Sains perlu keluar dari kepompong buku teks
10. Sains adalah creativity.. inquiry... dan curiosity.. bukan sekadar boleh menjawab soalan inferens tanpa jlnkn eksperimen !
11. Bagaimana kemahiran ini dapat dikuasai oleh murid sekolah rendah jika yang ada hanya BILIK SAINS.... bukan MAKMAL SAINS ?
12. Bagaimana kemahiran ini dapat dikuasai jika tiada eksperimen sains ?


OT - foto ini adalah buku sains Tahun 6


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...