.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Friday, May 17, 2019

Tajuk 1412 : Baru dapat surat tawaran buat PhD / Master... dan baru daftar tapi xtahu nk memulakan kajian ?


10 pesanan langkah demi langkah..

Anda ingin memulakan research... maklumlah baru daftar tgh bsemangat.. ini 10 pesanan utk peringatan kesekian kalinya….

1. Pertama: Tetapkn bidang kajian
Tetapkan dahulu bidang kajian yang anda ada asas mengenainya. Katalah anda guru sains disekolah, dan ingin menyambung master / PhD, maka bidang yang sesuai bagi anda adalah “Pendidikan Sains”, misalnya. Pada tahap ini, cuba elakkan kajian “cross disciplinary”, buat bidang baru bagi anda. Juga elakkan tajuk yang "dipaksakan" kepada anda oleh mana2 pijak kecuali memang menepati bidang anda sendiri.

Sgt tidak boleh dibayangkan jika yang pertama inipun ada yang tak boleh nak decide... OMG !

2. Kedua: Tentukn focus kajian (area of investigation)
Bidang Pendidikan Sains adalah luas yg boleh sahaja berkaitan dengan psikologi pendidikan, teknologi pendidikan, pentadbiran pendidikan, pedagogy (kaedah pengajaran) atau sociology. Jadi anda boleh focus kepada satu katakan “pedagogy”.

Pada tahap ini, anda boleh sahaja lakukan “hybridization” antara maybe “pedagogy” dgn “teknologi pendidikan” bagi memudahkan anda “mencipta” novelty. Ini bermakna anda boleh hybrid teori dalam pedagogi dgn teori dalam IT. Novelty dalam bahasa mudahnya dalah "added value" kepada kajian sedia ada.

3. Ketiga: What else need to be done?
Lakukan “literature search” dalam bidang dan focus kajian anda. Lakukan dgn keyword yang umum dahulu contohnya “science AND educ*” atau “science AND teaching AND learning” menggunakan MENDELEY bagi mencari artikel utk 12 bulan terkini bagi memastikan isu yang hot yang bersifat “recent” dan “current” dalam focus kajian anda. Anda boleh ada dua, tiga isu yang anda berminat, tidak semestinya satu sahaja. Pada tahap ini anda hanya perlu membaca abstrak dan maybe skimming keseluruhan artikel.

Bila mendapat idea tentang sesuatu isu…. anda perlu mencari sesuatu sudut baru (theory, context, method atau analisis data) yang boleh membantu menjawab isu tersebut dgn menjawab – WHAT ELSE NEED TO BE DONE - in order to extent the knowledge.. and this will be the contribution to the body of knowledge in your specific area.

Contoh:
Isu higher order thinking maybe dah sampai kepada memantapkan teori... (katalah telah dibuat model fitness) tapi anda boleh mengujinya pula dgn pendekatan berbeza spt constructivism vs mastery !

4. Keempat: Why scholar care about it?
Teruskan pencarian anda dengan lebih focus berdasarkan pula “keyword” dalam isu yang anda berminat contohnya “inquiry AND learning AND constructivism” atau “science AND teaching AND thinking skills”. Anda perlu formulasikan isu anda supaya menjawab persoalan yang ada urgency dan signifikan.

Pada ketika ini, cuba jawab – WHY SCHOLARS CARE ABOUT IT ? Soalan ini lebih mudah difahami utk dijawab bbanding "So what?". Jika anda sbg scholar.. adakah tajuk ini diambil kesah oleh oleh scholar lain flm bidang anda atau anda syok sendiri.

5. Kelima: Snowball
Selepas anda ada keyakinan bahawa isu anda “hot” dan “dapatan” kajian anda akan menarik perhatian scholar, kerana signifkan utk dijalankan, maka translate isu tersebut dalam bentuk problem statement. Langkah seterusnya anda perlu membuat literature search utk menyediakan asas perbincangan kajian anda.

Ada yg tanya... "Camner nk tahu isu tu hot ?". Abis klu goreng pisang dah 2 hari tentulah xhot lagi... carilah yg baru digoreng !

Lakukan snowball menerusi artikel terkini yang ada pada anda utk mendapat artikel terkemudian yang juga releven dari segi theory, methodology dan analisis data yang dirujuk oleh author(s). Misalnya, anda perlu membaca artikel kajian lain wpun tidak releven dari segi skop kajian tetapi releven dari segi teori / methodology. Ini termasuk pembacaan sumber sekunder spt buku / handbook.

Tidakkah ini suatu pencarian yang sedikit mencabar tetapi seronok kerana akan menghasilkan sesuatu kepada pengetahuan anda? Inilah self education !

6. Keenam: Start writing
Setelah mengumpul sejumlah artikel yang releven (katakan 30), anda boleh mula membaca keseluruhan artikel yang releven untuk mendapat idea dari aspek teori dan methodologi , dibantu dengan buku research methodology (RM). Baca wpun maybe anda kurang faham…. Anda boleh pinjam 3,4 buah buku RM kerana sebahagiannya mempunyai penjelasan yang lebih mudah difahami.

Ingat, kelas RM pula hanyalah supplementary, sedang dunia PG adalah dunia self learning. Kalau anda tunggu abis 14 minggu kelas RM, anda akan kehilangan waktu yg berharga, maybe anda akan kecewa.

Start writing! LR pun tulis jer dulu wpun mcm meringkaskan karangan... then belajar utk tulis lebih kritis.... bukan tiba2 terus tahu tulis terus kritis !

7. Ketujuh: Look for alternative classes
Anda ada alternative utk ikuti apa sahaja bengkel anjuran PG, Jabatan, Uni. dll wpun mungkin terpaksa mengeluarkan sedikit belanja. Kalau tak ada, knp tak organise sendiri…. dalam kelompok sendiri.

Tambahan yg dapat biasiswa…. ada yg nak beli bukupun kedekut ya amat, nak beli software ATLAS.ti RM300 pun merengek. Pengetahuan dalam bengkel akan memudahkan anda memahami apa sahaja dalam masa lebih singkat, utk membuka minda dan mendalaminya lagi selepas itu.

Bayangkan jika anda masuk bengkel menulis jurnal – pasti hampir semua pengetahuan yang disampaikan kepada anda adalah baru dan asing. Bandingkan jika anda hanya duduk menyandar sambil mmikirkn susahnya nk tulis jurnal !

8. Kelapan: Read... Reflect ...Reread
Tidak semua yang anda baca anda akn faham, tetapi boleh dapat penjelasannya di mana-mana – dari rakan.. buku mahupun online. Percayalah…. Jika anda sukar nak faham 2 kali…. Kenapa tak kumpulkan maklumat lanjut, baca buku yang lain, lihat online dan baca lagi 10 kali? Ini tidak….. baru jumpa perkataan baru yang tidak familiar terus mengeluh tak faham, sedang penjelasan online pun dah ada berlambak2.

Contoh.... jumpa perkataan multicollinearity terus rasa macam jerebu yang tak akan hilang....

Aspek lain yang perlu anda tahu, misalnya ranking jurnal Q1-Q4 atau IF, semua ada penjelasan online. Ini tak.... semua tak tahu, tak nak cari.... bila tanya ada jer yang menganga.... tanya nama jurnal dlm bidang sendiri pun lintang pukang nak jawab ! Bukannya tanya ibu negara ZIMBABWE !

9. Kesembilan: Now it all yours !
Bila semuanya anda lakukan sendiri, itulah kajian anda yang ORIGINAL yang menyumbang kepada knowledge dan penguasaan anda dalam bidang kajian anda sendiri !!

10. Kesepuluh: Jadi..... ikuti satu persatu dgn tenang... amende ler yang susah sangat tu - bukan nak kena sunat kali kedua pun !

OT - build your own strength .. aummm...


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...