.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Friday, May 17, 2019

Tajuk 1428 : Tak abis2 lagi ke isu pembaris?


Ada yang PM minta aku jelaskan kenapa aku timbulkan isu pembaris... katanya isu remeh.

1. Isu pembaris ini nampak remeh, diremehkan dan dibuat tak tahu jer. Mengukur format tesis utk ketepatan mm terakhir ini dilalui setiap PG di Msia, buat seorang dua. Paling best, semua IPTA melakukannya.. sebab cara berfikir dunia PG kita ni sepesen je... satu buat semua ikut.


2. Ketahuilah... beratus ribu yang mesti melalui 'ukuran pembaris ni' maka beratus ribu jugalah yang kena redo itu dan redo ini termasuk reprint... kuar duit yang bukan sedikit, masa yang terbuang... sedang VIVA dah lulus cemerlang, correction dah cantik... tapi masih tersangkut dek ukuran pembaris ! Tunggu lagi... sedang ukuran yang terkhilaf lansung tidak menjejaskan apa2 isi dan persembahan tesis.

3. Kalau mean pun dibaca misalnya 50 mm dgn s.d 5 mm, dan dari mean ni dikira segala macam tok nenek analisis lain, maka standard error dibawa ke merata analysis, takkan ukuran page, margin dgn s.d. 5 mm terus diminta redo.

4. Now zaman digital.... semua digitalised. Dalam proquest yang ada berjuta2 tesis tu ada beratus ribu pulak format, tiada sapa kisahpun, sebab memang basically semua tesis telah ditulis dgn KEMAS.. tambahan yang ingin dibaca adalah isi... bukan perbezaan margin 5mm

5. Aku tak nampak benda ini remeh. Aku nampak benda ini menyusahkan, membazir dan kelihatan 'kurang cerdik' bila berlaku dalam dunia PG sedang tesis hanyalah unpublished manuscript (bukan spt buku atau artikel yang akan diterbitkan) yang hanya utk disimpan sebagai bukti hasil kerja PG... sementelahan tiada uni top didunia lain lakukan secara yang kita amalkan.

Procedure ciptaan sendiri yang weird .. dgn rigidness yang menyusahkan

OT

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...