.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Thursday, May 16, 2019

Tajuk 1340 : LR – anggaplah examiners tak tahu apa-apa..


1. Semua akui, LR perlu utk meletakkan asas yang kukuh bagi kajian. Ini tidak bermakna, kita perlu membuat review apa sahaja artikel yang muncul berkaitan topik kajian.

2. Ada berpendapat, LR yang nipis adalah “half baked explanantion”, maka perlulah dihuraikan panjang2 dalam tesis, sedang mereka sendiri merujuk artikel 9-10 pages sahaja utk menyediakan LR tersebut. Tak de lah pulak artikel yang dirujuk menulis LR panjang2.. malah ada yang tiada LR pun. Jadi ini "half baked opinion"

3. Malah ada pendapat yang weird – tulislah panjang2 dengan menganggap examiners tak tahu apa2 tentang topik kajian, maka terhasillah LR yang menjela utk fahamkan examiners. Sapalah punya idea ni..

4. Menulis LR dalam tesis perlukan pemilihan artikel secara selective, terbaik, diikuti dgn pembacaan secara menganalisis utk mdptkn eviden yg hanya releven lalu disintesis dlm penulisan bagi mpertahan argumen... terhasillah tulisan yang kritis. Berapa ramai yang tidak mampu berbuat begini sebaliknya menggunakan strategi descriptive writing... terhasillah literature yang panjang menjela, dgn informasi yang terpisah2... ntah ape2...

5. Baca paragraph berikut yang telah dikeluarkan citationnya – ada sesapa yang tak faham termasuk examiner?

In the near future, the popularity and usage of a mobile app will dramatically improve as the number of users who are using mobile devices increase. More studies are needed to provide data on the capabilities of mobile apps in fulfilling the requirements of teachers and learners as well as pedagogical needs. Issues such as a fast Internet connection, the small screen size, the security of discussion and content as well as providing a standardised app for all users should be addressed. However, the most significant challenge for the utilisation of a mobile app in education is the development of high quality and appropriate contents for learners, with the availability of self-assessment and feedback using appropriate pedagogy.

Paragraph di atas mudah difahami tetapi tetap mengandungi banyak pernyataan yang perlukan pembacaan yang meluas dan mendalam dari 10 sumber berbeza yang dianalisis dan ditulis secara kritits. Inilah asalnya paragraph di atas dgn 10 in-text ctations:

In the near future, the popularity and usage of a mobile app will dramatically improve (Mehdipour, & Zerehkafi, 2013; Noguera et. alrez, 2013) as the number of users who are using mobile devices increase. More studies are needed to provide data on the capabilities of mobile apps in fulfilling the requirements of teachers and learners as well as pedagogical needs. Issues such as a fast Internet connection (Eristi & Haseski, 2011), the small screen size (Cortez & Roy, 2012), the security of discussion and content (Mirzoev et. al., 2014) as well as providing a standardised app for all users (Zydney & Warner, 2016) should be addressed. However, the most significant challenge for the utilisation of a mobile app in education is the development of high quality and appropriate contents for learners with the availability of self-assessment and feedback using appropriate pedagogy (Othman, 2018).

Jika anda ingin menulis panjang lebar, paragraph di atas boleh sahaja menjadi 10 pages... tak semestinya menambah apa2 nilai kepada kajian....

Kesimpulan:
Aku tak setuju jika LR sebuah tesis, isinya simple dari pembacaan yang dangkal

Aku juga tak setuju jika LR yg tebal hanya kerana kita banyak rujukan dan ingin memasukkan semuanya dalam penulisan

Tapi aku lagi tak setuju, baru proposal.. LR disyaratkan mestilah berpuluh pages

OT


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...