.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Friday, May 17, 2019

Tajuk 1373 : Boleh saja mulakan kajian tanpa membaca wpun satu artikel.


Ini kisah benar.
1. PG (pensyarah pra-U) yang berpengalaman mengajar kimia 15 tahun menghadapi masalah memahamkan pelajar pra-u sedang dia menggunakan teknik popular 'Arrow Pushing' bagi menunjukkan proses mekanisma tindakbalas.


2. Suatu hari dia berbincang dengan seorang pensyarah kimia yang berpendapat teknik 'Arrow Pushing' wpun popular tetapi lebih sesuai diajar selepas pelajar menguasai sepenuhnya mekanisma tindak balas, bukan sebelum.

3. Selepas bertukar2 pengalaman dan berbincang santai selama 30 minit, muncul istilah 'Comman Errors' yang kedua2nya sepakat sebagai satu strategi pengajaran yang ada potensi lebih sesuai diajar berbanding "Arrow Pushing' kepada pelajar pra-U..
Tanpa perlu membaca atau review wpun SATU artikel,

4. Pengalaman kedua2nya memberikan idea utk mengatasi 'masalah' pengajaran kimia dgn idea baru 'Common Errors Strategy' sebagai satu kajian yang ada urgency dan signifikan serta novel.

5.Selepas itu, barulah PG tersebut mbuat LR utk mengupas teknik2 lepas dan isu2 berbangkit, lalu memperkenalkan keperluan 'masa depan' utk satu strategi baru yang akan diketahui potensinya melalui kajian yang akan dijalankan.

6. Kalau tiba2 ada orang lain tanya - Where is the research gap? I cant see your gap? Sah dia giler !

OT

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...