.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Thursday, May 16, 2019

Tajuk 1338 : Camner nk insert citation ?



Buat rakan UNISEL ....
Soalan yg sy kupas semalam..

Camner nk insert citation ? Ada at least 3 cara..

1. Pertama - permulaan ayat
Dipermulaan ayat seperti “Ali (2000) menegaskan…” atau “Dalam kajiannya Ali (2000) menjalankan tinjauan …”

Idea yang dipetik adalah idea / penyataan / kajian / statistik yang dikaitkan secara lansung dgn author.

Nama author dipermulaan ayat menjadi sebahagian dari ayat tersebut kerana hanya tahun sahaja dalam bracket yang menunjukkan kuatnya hubungan antara petikan dgn author. Ini termasuklah pernyataan tentang kajian yang dijalankan oleh author, idea asal yang dimiliki author atau sebarang emprikal evident milik author. Nama author (tahun) akan diikuti dgn ayat yang dikaitkan SECARA LANSUNG dengan author tersebut seperti berikut (perhatikan huruf besar):

a. Osborne and Cosgrove (2000) INVESTIGATED children’s misconceptions about phenomena associated with water and specifically children’s concepts regarding the changes of state of water.

b. Cohen and Kagan (2001) USED the term misconceptions to refer to children’s attempt to integrate new and old understandings.

c. Tirosh (2000) SUGGESTED that teacher education programs should familiarize teachers with children’s common misconceptions and the effects on their learning as this would assist them with their teaching.

d. Smith’s (2003) research AIMED to find out if children’s misconceptions interfered with science learning.

2. Kedua - tengah dan akhir ayat
Di akhir (juga pertengahan) ayat seperti “…… (Ali, 2000).” atau “……
sains (Ali, 2000) dan sejarah (Siti, 2001) dalam sistem pendidikan negara”.

Idea yang dipetik adalah idea / pernyataan yang dihurai / dikembangkan oleh author dari idea yang juga dipetik oleh author dalam bidang kajian yang sama.

Jenis kedua ini, author dan tahun berada dalam bracket dan tidak menjadi sebahagian dari pernyataan kerana idea yang dipetik adalah idea dalam bidang kajian yang hanya dikembangkan oleh author, bukan idea asal dari kajian atau kepunyaan author. Idea tersebut dikaitkan SECARA TIDAK LANSUNG dgn author. Lihat contoh berikut:

a. On entering formal education children already have many scientific ideas, based on these early experiences that may be partially formed or scientifically inaccurate (Johnston & Gray, 1999; Treagust, 2000).

b. Children have ideas about the changes of state of water but these ideas are quite different from the views of scientists and they can be influenced in unintended ways by science teaching (Osborne and Cosgrove, 2000).

c. School science is not about providing the answers to all the questions that children might have. It is about reaching possible conclusions by exploring relationships and explanations between ideas and events and it is essentially about understanding (Devereux, 2000).

d. In this way children will be assisted in developing scientific ideas which will make sense and will be connected to their everyday lives (Russell & Watt, 2002).

3. Ketiga - cacamarba !
Wbmpun ada juga artikel yang menulis citation ikut suka hati ...mana yang depan dan belakang tidak diambil kesah, ikut sedap tangan menulis jer. Kenapa?

Maybe tak ada sapa yang bagi tahu dan tak nak ambik tahu ! Itu yang kalau baca tesis pelajar sikit-skit "According to..... " pastu "According to... " lagi dan lagi.... ntah apalah yang "According to..."

Jadi anda nak ikut yang mana satu?

OT - Bersama std Early Childhood Education UNISEL



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...