.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Friday, May 17, 2019

Tajuk 1425 : Tahap 1 dah guna buku import utk implement CEFR..


Speak... and speak... and speak !

Tahap 1 dah guna buku import utk implement CEFR (The Common European Framework of Reference) utk katanya capai international standard.

Frankly speaking.. aku xkisah anak aku score atau tidak ... asalkan dia boleh communicate dlm BI. Anak aku dulu usia 5 thn yg baru nk catch up BI di play school.. then terpaksa balik Msia for good.. masuk tadika... then Tahun 1 Sek Agama Intergrasi BBB.. dgn skit2 boleh berkomunikasi .. mudah nk betulkn grammer.. tenses .. then dgn English dia excel dlm maths n sains.. jadi debater di SMTEN.. SMBEST.. now ambil English di UIA. Aku xckp omputihpun dgn anak aku... skit2 adalah.. tapi dia konfiden jer... wpun aliran agama..


Bagi aku... masalah kita bukan masalah tak ada buku teks bkualiti atau masalah tiada standard yg ingin dicapai. Kalau tanya aku... English need to be spoken first... create confident... enjoyment.. in a nutshell.. oral and communicative environment is more beneficial for them... not the textbooks or exams !

Aku sendiri bpuluh tahun lamanya brada dlm inferiority complex sbb xtahu speaking.. baru semenjak dua ni aku boleh bckp dpn mat salleh pun.. I forced myself to speak the language ! Lidah dah keras...

Bagi aku....

1. Laksanakan English communication Tahap 1. Tak perlupun buku teks.. sekadar panduan guru.

2. Kelas BI adalah kelas aktiviti...playing games.. speaking.. role play... singing.. drama.. story telling... excursion.. doing simple experiment... interviewing... praising and raising and motivate them.. what ever lah... they have to speak and pick up the language and start saying something. Murid yg terror tu jadi catalyst kpd yg lain.

3. Guru perlu terlatih utk lakukan #1 dan #2.

4. No written test utk Tahap 1.. direct observation and personal evaluation is much better. Tak perlu nk marking buku dan kertas peksa bagai.. tak cemuih ke? Do lots of activities and let them dare to speak!

5. Bpuluh tahun kita gagal melahirkn murid yg boleh bkomunikasi dlm BI wpun belajar 12 thn secara formal disekolah... dahlah nk ckp xtahu... nk tulis lagilah hancuss

6. Tak guna WAJIBkn BI dan jadikan subjek utama dari Tadika sampai nk masuk Uni... tapi hasilnya tak kemana... bukan tahap international.. tahap kampungpun ramai yg tak lepas.. tak penat ke? Last2 import buku... tu jer yg termampu difikirkan..

OT - Uzma ... di UIA ambil International English Comm.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...