Ini fenomena oleh educational psychologists
1. Pakar dalam sesuatu bidang (content expert) sukar memikirkan sesuatu dari perspektif kumpulan majoriti murid yg tidak seperti mereka. Contohnya seorang expert sukar utk menggambar betapa sukarnya majority murid mengikuti content dlm kurikulum yg dia cadangkan sbb bagi expert tersebut semuanya terlalu mudah bagi mereka
2. Ini adalah 'curse of knowledge', satu cognitive bias dlm dunia pendidikan. Org dewasa khususnya yg diberikan tanggungjawab... secara berjemaah menambah pelbagai element yg semakin menekan murid2 majority utk mengikuti pembelajaran...
3. Fenomena bandwagon semarakkan lagi curse of knowledge ini. Bila satu dunia cakap tentang HOTs misalnya.. ia terus dianggap satu keperluan.. lalu dimasukkan dlm semua subjek element HOTs yg terzahir dlm bentuk soalan berbelit-belit atas nama HOTs .. sampai majority murid hilang punca ...
4. Situasi curse of knowledge dan bandwagon tidak ketara di Jepun dan Finland yg lebih tertumpu kpd keperluan murid bbanding kehendak org dewasa.
OT

No comments:
Post a Comment