.
"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"
MORE THAN 3 MILLION HITS !
Statistik
SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI
Pertanyaan: zahinothman@gmail.com
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...
Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...
Tuesday, May 14, 2019
Tajuk 924 : 20 soalan...
KPM mbawa strategi 'Pendidikan Melalui Penerokaan' (PMP) selari dgn penekanan kpd Pendidikan STEM.
Kini terlihat karnival STEM sana sini dan guru2 mula mmbina alat2 dan bahan2 PnPc berbentuk PMP. Syabas !
Aku nk utarakn 20 'soalan' asas yg berkait dgn PMP ... utk bahan berfikir bersama hujung minggu...
1. Bagaimanakah murid 'BELAJAR' dari penerokaan?
2. Bagaimana pembabitan murid yg menghasilkan 'pembelajaran' bukan sekadar 'for fun' atau 'excitement' ?
3. Apakah aktiviti, bentuk aktiviti , bhn dan proses explorasi yg membawa kpd pembelajaran dan pemahaman konsep2 asas ?
4. Bagaimana nk wujudkn situasi explorasi yg optimal kpd pembelajaran ?
5. Bagaimana jika explorasi gagal diterjemah sbg aktiviti pembelajaran?
6. Tajuk dan konsep manakah yg sesuai utk explorasi?
7. Apa beza explorasi dgn experimentasi?
8. Bagaimana jika wujud miskonsepsi ketika explorasi?
9. PMP ni student-centered atau teacher-centered atau .... ?
10. Bagaimana nak kaitkn PMP ini dgn teori kognitif spt Vygotsky.. Piaget, Sistem pemprosesan maklumat Johnston dan cognitive load Sweller serta PBL ?
11. Bagaimana menilai explorasi yg effective dan yg sebaliknya ?
12. Bagaimana aspek practicality utk dilaksanakan - jenis sekolah.. latar belakang akademik murid yg pelbagai ?
13. Apakah beza excitement... fun.. dan fun-learning?
14. Apa bezanya 'free exploration' dgn 'guided exploration' dan 'self-exploration' ?
15. Bagaimana mengatur explorasi yg 'continuity' ?
16. Bagaimana penentuan tajuk yg 'explorability' ?
17. Apakah definisi PMP yg dipegang bersama oleh guru2?
18. Adakah cukup masa... kepakaran ... peralatan... utk mjlnkn PMP dlm situasi silibus yg padat?
19. Bagaimana nk embed 4C, KBAT dan elemen IR4.0 / IOT dalam explorasi?
20. Bagaimana pendekatan PnPc ketika melaksanakan explorasi?
Selamat hujung minggu.
OT
Subscribe to:
Post Comments (Atom)

No comments:
Post a Comment