.
"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"
MORE THAN 3 MILLION HITS !
Statistik
SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI
Pertanyaan: zahinothman@gmail.com
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...
Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...
Friday, May 17, 2019
Tajuk 1423 : Apa kata Tahun 1 hanya ada 2 subjek ?
Aku terfikir sejak semalam. Apa kata anak2 masuk Tahun 1 dgn perasaan riang ria sebab hanya belajar dua subjek sahaja iaitu B.I dan Maths... Jom lihat sejauh mana aku giler...
1. BM adalah bahasa rasmi. BM secara tidak lansung berlaku dalam semua aktiviti disekolah... setiap hari. Maka BM dipelajari indirectly melalui aktiviti murid disekolah... lawatan, sukan, pementasan, persembahan, pergaulan dll yang berlaku dalam dan luar kelas... sebab BM utk dipertuturkan terlebih dahulu dalam bergaulan 'baru' disekolah dan bersama guru sebelum murid2 ini tahu penjodoh bilangan .. diftong dll tu..
2. Maths subjek abstrak. Oleh kerana masa yang banyak sbb ada 2 subjek sahaja.. yg lain tu adalah pelbagai aktiviti yg lain... kelas Maths Tahun 1, semuanya melibatkan aktiviti hands-on. Kandungan dalam Maths menyentuh aspek sains juga, biar Maths diajar secara sangat santai. Aku cadang maths hanya blaja asas + - × ÷ sahaja.
3. BI banyak berlaku dalam kelas sbg subjek communication, berinteraksi, latihan, role play, dll... dgn kerja2 penulisan yg asas. Mungkin ada period BI utk buat presentation / aktiviti sahja shj..
4. Mesti parent tanya subjek agama? Takkan nk kejar dunia je? Ini juga sama spt BM...ajar asas2 sahaja, tetapi bukan sebagai subjek tetapi sebagai satu aktiviti juga spt bcerita... melakukan amali dan praktis.. sbb agama adalah amalan.
5. Hanya BI dan Maths sahaja ada assessment.. itupun secara subjektif bukan grading. Motif semua ini utk menjadikan sekolah tempat memulakan minat terhadap belajar dan bersosial... kreativiti serta mbudayakan nilai baik indirectly.
6. Masa setahun inilah boleh didiagnosa ciri2 murid yg hadapi LD... spt dyslexia dll utk tindakan susulan. Kita ada 5 tahun lagi sekolah rendah dan 5 tahun lagi utk SPM.. macam2 boleh ajar dlm 10 tahun. Nk jadi saintis atau artis... semua boleh.
Knp plak nk ubah sistem.. yg ada sekarang kan canggih dgn buku teks.. exam.. homework.. kbat.. grading.. ada yg fail.. ada yg anxiety.. yg dpt semua As.. semua Ds dll..
7. Aku lontarkn idea je sbb penat aku tengok hari2 gi sekolah last2 ramai yg tercicir utk capai 'standard' sdg ia boleh saja dicapai mlalui bbagai cara.
8. Cara kita skang ni.. adalah... ubah sikit sana sini... yg akhirnya jadi satu penambahan beban kpd semua pihak. Ini tidak blaku klu dilihat dr satu gambaran yg lebih luas ... dari perspektif anak2... bukan org dewasa.. yg bertali leher dan memakai blazer.
9. Jika standard yg sama yg diamalkn selama ini digunakn sbg ukuran... aku percaya kita sendiri telah mbina satu sistem sekolah rendah yg gagal mengikut standard tersebut dan mewariskn ia kepada generasi demi generasi.
10. Aku mungkin terlalu byk berfikir.... maafkan aku
OT
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment