.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Friday, May 17, 2019

Tajuk 1354 : Ciri kajian PG .. baik master mahupun doctorate




1. Aku saja nak bagi satu perspektif bagi yang tanya... kalau tak cari gap.. nak cari apa utk kajian PG?

2. Bila aku kata tentang NOVELTY, ia bermakna sesuatu yang PERLU lagi di kaji (bukan sesuatu yang BELUM lagi dikaji oleh KAJIAN LEPAS).


3. Bagi mudah faham.. aku sebut dalam bahasa santai 'What else need to be done / studied / examined / revised / developed.." dll yang sewaktu dengan membawa kepada extension of knowledge.

4. Bagi mudah faham juga... lihat sahaja kajian PG yang masuk pertandingan penyelidikan di IPTA masing-masing, yang semuanya ada unsur novelty spt maksud #4... bukan setakat buat kajian yang BELUM dibuat oleh kajian lepas.

5. Kajian doctorate aku sendiri memangi GOLD kerana NOVELTY pada PRPI UPM, 2007. Aku tak buat kajian yang tak dibuat oleh kajian lepas - for what ? Aku masih ingat, aku hanya tanya Prof Dr Subahan (UKM) akan tajuk kajian doctorate aku iaitu 'computer-animated instruction..' terus dia bersetuju sebab jelas ada NOVELTY dan signifikan utk pengajaran. Sebagai tambahan, kajian aku telah menambah 4 lagi senarai baru 'misconception' dalam literature pengajaran sains khususnya electrochemistry.

6. NOVELTY inilah yang perlu difahami dalam konteks bidang masing2.. termasuk bidang bahasa, sejarah, bukannya gap.

7. NOVELTY inilah yang menyumbang kepada knowledge, memberikan sebahagian penyelesaian kepada masalah kajian.

8. Dalam pertandingan / pameran di IPTA, unsur spt NOVELTY, publication, commercialization, final product, prototype, instrumentation, new formulation, new model, kreativiti, innovation yang menarik perhatian panel hakim yang menggambarkan anda penyelidikan yang aktif, futuristik dan dapat menformulasi kajian yang ada urgency.

9. Novelty adalah 'a quality of being NEW' dan dalam kontek kajian PG, dgn NEW disini membawa maksud "What else need to be done'. Namun, elemen SIGNIFICANCE juga perlu supaya 'the study is worth doing' kerana ada contribution kepada knowledge / theory / practicality / empirical evidence.

10. Jadi, kajian PG mestilah ada unsur NOVELTY dan SIGNIFICANCE...

OT - Foto adalah sijil GOLD bagi kajian doctorate aku


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...