1. Tahun 2019 tiada lagi exam setara pertengahan dan akhir tahun utk Tahap 1. Guru diberi tjawab dan otonomi utk mbuat PBD dgn mperbanyakkan aktiviti.
a. Guru kini diberi lebih ruang utk mengajar dgn 'cara sendiri'
b. Guru perlu berani keluar dari kebiasaan
c. Anggap ini satu phormatan dlm profession
d. Buktikan kewibawaan sbg guru
2. Bila aku lihat buku maths Tahun 3... masih bpendekatan lama. Semak (baca dgn e pepet) mata memandang ! Mengajar operasi +, -, / dan x bukanlah sukar selepas murid mengenal nombor. Tetapi aku sendiri takut melihat buku teks maths yg padat dan sendat sedang konsep yg nk ditunjukkan longgar sahaja.
3. Knp buku teks jadi begitu? Aku terfikir... perlukah cikgu maths rujuk buku teks sebegitu ? Knp tak ajar straight forward.. hingga anak2 boleh melakukan operasi tersebut dgn cekap... diikuti dgn aktiviti pemantapan yg simple2 ?
4. Pada hemat aku ... buku teks perlu elakkan cara persembahan yg menampakkn konsep asas jadi complicated... dan susah. Ini bukan tujuan buku teks.
5. Terlalu banyak distraction dlm setiap muka surat dan sangat irritating. Kalau ada anak yg buta warna.. tambah confused... yg xbuta warna jadi pening... anak yg dyscalculia... terus tido..
Contoh - Apa perlunya gambar keratan rentas busut anai2 (lihat foto) utk tunjukkan bundar ?
6. Cer bukak buku Maths anak anda.. Tahap 1... terutama bagi yg anak ank baru masuk sekolah 2019... klu anak anda boleh baca pun dia mungkin sukar nk faham ... klu bacapun merangkak2... kirim salam...
7. Mesti ada yg nk kata aku suka komplen. Mmg aku komplen buku maths lama dah... sbb maths bukan macam subjek lain.. ia asas yg perlu dikuasai dgn baik. Jadi elakkan maths ditunjukkan spt satu yg complicated. Tak perlu ada avatar yg nk bckp dlm buku tu. Bagi contoh mudah dgn anak panah pun dah memadai... dgn illustrasi yg jelas dan simple... diikuti penjelasan cikgu.
OT
No comments:
Post a Comment