.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Thursday, May 16, 2019

Tajuk 1266 : Kajian buku teks Sains !


Contoh artikel Scopus Q1 satu aspek kajian buku teks

Pernah ke kita kaji buku teks dari perspektif murid melalui observation dan interview ? Guru mengajar bertahun2 tetapi mungkin tidak boleh mengupas kandungan buku teks dari aspek kandungan, presentation, continuity, clarity, example, exercises, hands-on activity, pre-knowledge, bahasa, illustration, PCA, cognitive load, serta pattern yang digunakan.


Buku teks penting kerana ia mewakili kurikulum. Kita sibuk nak buat mobile application ntah apa ke benda lagi.. sedang buku teks wajib yang dihadap anak2 setiap hari tak sapa peduli. Kalau ada sesiapa kata buku teks dah tak penting, jgn guna lansung buku teks !

Kajian menyeluruh buku teks misalnya sains dgn dibuat perbandingan secara document analysis boleh sahaja dilakukan, diikuti dgn observation, terutama utk kajian EdD. ..

Berikut satu contoh kajian buku teks sains (hanya mengkaji gambar foto sahaja) yang diterbitkan dalam journal Scopus Q1... bertajuk:

What’s in a Name: Differential labelling of plant and animal photographs in two nationally syndicated elementary
science textbook series.

Link : https://www.dropbox.com/s/on8rt0hbfc34q6p/Link-P%C3%A9rez%20et%20al.%20-%202010%20-%20What%27s%20in%20a%20name%20Differential%20labelling%20of%20plant%20and%20animal%20photographs%20in%20two%20nationally%20syndicated%20elementa.pdf?dl=0&fbclid=IwAR2lz9fA2dsbSJH2dee-ZzWDfPwM7dEKC2XiJcn5K-YFM5wIi5iwHrIXmk4

OT

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...