.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Wednesday, May 15, 2019

Tajuk 1082 : Sains bukan hanya dengan buku teks..



Kemahiran saintifik dan kemahiran proses sains bukan essential dalam pengajaran sains di sekolah rendah. Begitu juga dgn kemahiran manipulatif. Ia sesuai dimulakan disekolah menengah bukan rendah.

Disekolah rendah, fokus subjek sains berbeza. Anak kita nak tahu fenomena yang ada disekeliling mereka yang menyebabkan mereka minat dan dapat memahami sains... itulah keutamaan.

Paling sesuai mereka dapat first hand experience dgn melakukan simple experimen utk jawab soalan seperti:


1. Vibration - How to make your own musical instrument
2. Shadow - Spooky shadow
3. Senses - Why we need two ears and eyes?
4. Food trail - watching ant trails
5. Colour - What is rainbow?
6. Microbes - Yeast comes to life !
7. Pressure - Why the pots stick together ?
8. Moving air - Water spray
9. Sun - Making a shadow clock

Sains perlu dilakukan dgn experimen mudah, sebanyak yang mungkin. Guru perlu menggunakan banyak sumber (bukan sekadar buku teks) bagi mendapat idea mengajar fenomena sains yang asas secara mudah.

Apa gunanya inkuiri jika akhirnya buka buku teks dan fill in the blank...

Percaya tak.. tiada satupun perkataan hipotesis dan inference muncul dalam koleksi buku aku dalam foto ini... sebab eksperimen asas tidak memerlukan jargon tersebut...

OT




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...