.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Thursday, December 29, 2011

TAJUK 288 - Key-in data q'naire ribu-ribu dlm SPSS hanya 30 min bukan 30 hari ! (Bhg 2)

Sambungan Bhg 1....


Amacam bro....ada sesiapa berminat pasal qnaire OMR tu?


Emm nampaknya banyak pertanyaan pasal qnaire OMR yang masuk dalam email aku..... cuma aku nak tambah sikit camner qnaire tu beroperasi...


Ko bisness OMR pulak ker?


Banyak ler bisness ko.... aku bagi tau nipun sebab aku pernah guna.... sempoi....yang buat bisness tu company woo.... bukan aku....aku cuma nak bagi tahu... sebab ramai gak yang ada elaun dan financial support utk print dalam OMR... selain mudah, cepat tak fening kefala.... juga zero mistake !!


Camner operasinya... ko buat ler simulasi... biar lagi sempoi nak faham....


Wokey..... simulasinya adalah .....


Ko dah ada qnaire 60 soalan, dah valid dan realible. Ko nak dpt 500 responden, bermakna ko kena cetak dalam 1000.... dgn harapan dapat reply 500 responden. Jadi ko akan terpaksa key-in data 500 x 60 = 30,000 kali. Emmm.... fening-fening....ko tak jadi cetak secara konvensional tapi nak convert dalam OMR... maklumlah ko baru baca blog drotspss....


Lagipun ko dapat elaun RM800 sebulan dari JPA dengan gaji penuh lagi.... sebab selama ini elaun RM800 tu ko buat bayar ansuran keta (ssshhhh.....sapa bagi tau ko rahsia aku ni?) rasa cam bersalah ler pulak..... tak guna duit tu utk pengajian ko.... dan tak lama lagi gomen akan bagi baucar beli buku, malah belanja apapun di peringkat siswazah boleh deduct income tax....dan anak2 ko pun akan dapat duit dari gomen juga....  bonus pulak baru masyukk....


So ko buat appointment dgn company tu, tanyalah sendiri bayaran cetak dll yang aku fikir taklah mahal.... berbaloi2. Ko pun setuju dan  hantar softcopy qnaire ko.... dan company tu akan convert qnaire ko dalam format OMR, spt contoh Tajuk 288 Bhg 1. 


Mulanya company tu pun convert qnaire ko ikut format yang sesuai dan hantar semula dalam pdf fail utk ko semak..... dan jika ko dah puas hati... dia akan cetak dalam format OMR.


Then ko pun distribute ler...maka responden yang dapat akan jawab qnaire ko tu macam jawab soalan objektif PMR.... kena hitamkan diruangan yang disediakan dgn pencil.


Katakan ko dapat reply 510, maka ko bawa qnaire OMR yang berjaya dikumpulkan semula tu ke company tersebut. Ko kena bincang pulak bentuk format data yang akan dikeluarkan supaya boleh terus dimasukkan dalam SPSS atau excel. Itu kejer company tu lah.... 


Maknanya ko tak payah key-in... mesin OMR yang akan buat dan outputnya terus keluar dalam format yang ko minta dan ko boleh masukkan dalam SPSS atau excel tanpa perlu key-in apa lagi..... Aku dulu dalam 30 minit jer... dah siap semunya !!


Aku guna mesin OMR di fakulti jer.... sebab saya staff, tak tahulah jika students pun boleh minta kebenaran, sebab kalau buat di company tu... sure ada extra charge !


Meh lah aku no phone company tu?


Aku tak nak bagi no tel company tu kat sini, hanya yang minta melalui email jer... biarlah yang berminat sahaja memintanya.


So harap semua yang baca entry ini faham... dan ini adalah alternatif bagi yang melibatkan ramai respondent..... berbaloi2... 


Tapi kalau qnaire ko setakat 30 keping dgn 20 item.... ko buat sendiri jer lah....


Gud luck


OT

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...