.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Wednesday, December 28, 2011

TAJUK 288 - Key-in data q'naire ribu-ribu dlm SPSS hanya 30 min bukan 30 hari ! (Bhg 1)

Bahagian 1.....


Wooo.... tajuk ko ni dah melampau....


Apasal....


Aku buat pilot 30 respondents pun key-in data kat seminggu bro....berpinau bijik mata aku ni.... fening 3 hari pas tu tak hilang.... nikan pulak ribu2....katakan ini semua tidak benar bro....katakan !!


Bilalah nak abis key-in data ini.....


Iskhh... pehal ko ni.... baca dulu entry ni abis2... nanti ko tahulah...


Abis betullah ker ?


Tajuk tu memang betullah.... bukan auta.... lagipun ada permintaan nak aku buat bengkel qnaire....ada permintaan.... insyAllah saya cuba tunaikan...spt maklumat dalam blog ini...

Ko buat sehari jer ker.... kenapa tak 2 hari?

Ini bengkel intensive hands-on sehari… Boleh jer aku buat 2 hari... mula kul 9 am.. pendaftaran then break... then lunch....then tea break lagi. Pastu sambung balik esoknya 9 am... abis 3 pm...sedang isinya nya sama jugak bro...

Abis kenapa ada yang buat 2,3 hari tu?

Yang tu berbengkel sambil berehat... buat di hotel... makan baek punya...dan sesuai utk yang ada sponsor dan research grant bro.... 

Aku dapat satu permintaan utk kendalikan bengkel qnaire... dan akan berlansung insyaAllah 11.2.2012, dan sesapa yang berminat emailkan sahaja kepada nizza810@yahoo.com. Bengkel ini sesuai bagi yang tiada asas membina dan menganalisis qnaire dengan SPSS. 

Apa content bengkel tu bro?

Aku akan menyentuh aspek berikut:

  • Konsep inference, kenormalan, para dan non-parametric juga scales.
  • Jenis-jenis qnaire
  • Bina qnaire berasaskan contruct dan item yang baik - objectivity dan konsep unidimensional 
  • Bagaimana memahami cronbach alpha digunakan dalam mengukur reliability. 
  • Membina dummy qnaire dari research question
  • Analyse data mulai EDA, discriptive, chi square, t-test, anova, correlation dan simple multiple regression.

Emm.... menarik jugak tu bro...sebab susah juga nak bina qnaire.... then susah pulak nak key-in data dalam SPSS.... mahu sebulan baru siap bro...

Amende ler ko ni.... aku masukkan 800 qnaire dgn 88 item dalam 30 minit jer.... terus boleh run SPSS dgn ZERO MISTAKE lagi !!

GULP ! Ko biar betul bro... jgn nak klentong....otak pentium duo-core aku ni kira ada 800 x 88 = 70400 kali nak key-in data tu.... mahu bertukar bijik mata hitam  aku ni jadi kelabu....

Ko tahu tak adenyer qnaire guna OMR (Optical Magnetic Reader) yang macam ko jawab soalan objective masa ambil PMR dulu.... malah aku dah pernah tulis sikit dalam entry yang lepas...

Byk sangat ler entry ko... aku tak perasan..... camner ha qnaire OMR tu bro?

Perhatikan contoh keratan OMR dalam salah satu kajian aku ni...

Pic 1: Contoh arahan

Pic 2: Ini contoh item Bahagia A - demografi
Pic 3: Ini contoh item Bahagian B

Pic 4: Ini contoh item sehingga 88 semuanya


Pic 5: Contoh lain qnaire yang juga menggunakan OMR

A ah bro... confirmed macam soalan objective lah....

Ada company computer yang boleh convert qnaire conversational ko ke dalam bentuk OMR. Then bila dah converted ko akan run semuanya dalam mesin OMR dan data terus di convert dalam SPSS dalam masa 30 minit jer !!! Pastu tu ko nak run CFA, EFA, cronbach alpha dll... silakan.....

Fulamak.... taklah fening kepala bila nak analisis data bro.... masa 30 hari dah safe...Abis kat nama nak buat dan berapa harganya pulak bro.... dan procedure2 lain...Tambahan aku dapat elaun...dari JPA bro.... tak der hal..... 

Aku cuma war2kan supaya geng2 PhD dan Master yang buat qnaire ada pilihan yang lebih mudah, cepat dan tepat.... 

Cam ner nak buat tu bro?

Email aku jer.... aku akan bagi maklumat details jika ko berminat....sebab takkan aku nak iklankan perkhidmatan yang dibuat oleh company tersebut.... sebab blog ini percuma jer.. tak berbayor....

Ok Ok....nanti aku email ko.......tapi ko jgn tak reply lak email aku.... jimat masa aku 30 hari bro... tak termasuk 30 hari lagi nak hilangkan fening.... mekacih mekacih...

No worries.... pastu ko blanja aku makan nasik arab dah ler.... 

Cantikk... set !!




OT









No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...