.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Friday, November 26, 2010

Tajuk 40: Tak fahamlah keperluan Definisi Operasi

Definisi cabaran bagi anak lelaki adalah snorkeling bersama
Alhamdulillah..... saya telah menulis 40 tajuk, jika dicampur sub-tajuk dahpun mencapai hampir 50. Satu lagi isu yang sering ditanyakan kepada saya adalah..... Definisi Operasi. Terdapat banyak istilah dalam kajian yang tidak jelas dan mempunyai maklum yang luas cakupannya ataupun tidak menepati maksud yang difahami secara umum yang perlu didefinisikan secara operasi dalam konteks kajian anda supaya difahami oleh pembaca. Jika kajian anda bertajuk:

Kajian keberkesanan aplikasi koswer animasi bagi mata pelajaran Sains terhadap penguasaan konsep fotosintesis dalam kalangan pelajar Tahun Dua di Daerah Kajang.

Terdapat istilah yang tidak perlu didefinisikan kerana anda menggunakannya dalam konteks yang difahami umum seperti aplikasi, mata pelajaran, pelajar Tahun Dua dan Daerah Kajang. Namun begitu, istilah seperti keberkesanan, koswer animasi, penguasaan konsep perlu didefinisikan secara operasi  dalam konteks kajian anda. Pembaca / penilai tak akan bertanya maksud pelajar Tahun Dua, atau mata pelajaran atau Daerah Kajang. Jika ada 100 orang, mereka akan memberikan maksud yang hampir sama.

Berbeza dengan istilah seperti koswer animasi, penguasaan konsep. Umum maybe memahami koswer animasi sebagai koswer yang ada animasi seperti gerakkan teks atau objek, namun bagi kajian anda maksudnya agak khusus. Beitu juga degan istilah keberkesanan yang ada maksud yang lebih khusus dalam konteks kajian anda. Maka istilah2 spt ini wajib anda berikan definisi operasi seperti berikut:

Berikut adalah contoh definisi operasi
  • Keberkesanan - perbezaan skor ujian pasca berbanding dengan ujian pra
  • Koswer animasi - koswer tajuk fotosintesis Tingkatan Dua yang menggunakan animasi bagi menunjukkan proses berlakunya fotosisntesis secara eksplisit. Animasi ini dibina berdasarkan model konstruktivis Posner (2009)
  • Penguasaan konsep - perbezaan min skor ujian pasca dan pra yang diperolehi selepas menjawab 30 soalan konsep berkaitan proses fotosintesis 
Jangan sekali-sekali (dua kali lagi tak boleh) merujuk definisi dari Kamus Dewan atau kamus apapun lebih-lebih lagi Wikipedia kerana ianya membawa maksud umum dan bukan dalam konteks kajian anda. 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...