.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Wednesday, November 10, 2010

Tajuk 27 – Z-test atau t-test?

Guna z-test bila anda ada mempunyai nilai min dan s.d bagi populasi. Dalam banyak keadaan, sukar untuk mendapatkan kedua-dua nilai ini. Sebab itu, konsep pembinaan taburan z digunakan bagi satu set data sampel yang tertabur secara normal yang menghasilkan taburan-t. Pengiraan skor z dan z obtain dalam tajuk yang lepas dibuat sedikit modifikasi bagi mengira skor t dan t obtain. Oleh kerana kajian menggunakan sampel maka t-test digunakan bukan z-test kerana anda mengambil min dan s.d sampel. Sampel dengan bilangan n > 30 boleh menggunakan taburan z. Taburan t digunakan bagi sample yang kecil. n <30.

Apabila nilai min digunakan bagi membuat inferens pada populasi, maka pengiraan ini melibatkan estimation. Sebarang nilai yang melibatkan estimation bagi mewakili sesuatu nilai yang lain khususnya yang melibatkan  taburan normal (sampel ke populasi) mestilah melibatkan darjah kebebasan, df. 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...