.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Saturday, November 6, 2010

Tajuk 22 – Fenomena “regression towards the mean” (RTM) dlm kajian eksperimental

Fenomena RTM ini perlu difahami jika anda melakukan kajian eksperimental. Katakan 30 pelajar mengambil ujian 40 soalan betul/ salah berkaitan pengetahuan am, katalah min skor adalah 50. Ini kerana terdapat kumpulan  markah ektreme tertinggi (namakan A) mendapat min katakan 70 dan ektreme terendah  (namakan D) mendapat katakan min 30, menjadikan min 50. Jika anda ambil kumpulan A dan D ini dan memberikan ujian yang setara sekali lagi, anda akan dapati min kumpulan A akan menjadi lebih rendah, katakan 65, dan min kumpulan D akan naik, katakan 35. Kedua-dua markah ini akan menuju kepada min (regress toward the mean) iaitu 50, kenapa? 


Saya cuba jelaskan dengan cara paling sempoi... asal anda faham...RTM berlaku kerana kumpulan A dibantu dengan unsur “nasib baik” dan “tekaan menjadi” sedang ianya kurang menjadi kepada kumpulan D. Dalam ujian kedua, sukar bagi kumpulan A mengekalkan “nasib baik”, sedang kumpulan D lebih mudah memperbaiki “nasib buruk” mereka dalam ujian pertama. Ini menjadikan perubahan skor adalah disebabkan fenomena RTM bukannya oleh faktor lain. Kumpulan D dilihat berjaya memperbaiki skor !! 


Membahagikan kumpulan kepada subkumpulan (pencapaian tinggi dan rendah) akan memberi lebih peluang kumpulan rendah memperbaiki skor melebihi kumpulan tinggi kerana fenomena RTM bukan kerana treatment yang anda berikan! Apa jawapan anda jiwa soalan ini ditanya oleh kawan atau peserta yg mendengar persembahan proposal atau tesis anda?

Fenomena ini dapat diatasi dengan justifikasi adanya kumpulan kawalan. Jika fenomena RTM berlaku kepada kumpulan eksperimental maka ianya juga wujud kepada kumpulan kawalan...so fair and square! Satu lagi penyelesaian adalah dengan analisis ANCOVA, gunakan pre-test sebagai covariate. Jika yang bertanya tak faham jawapan anda... suruh dia baca blog saya he he.... 


OT

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...