.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Saturday, November 6, 2010

Tajuk 23 – Ada byk rekabentuk eksperimental...mana nak pilih?

Sikitpun salah... banyak pun salah... Kajian eksperimental umumnya terbahagi kepada dua iaitu (a) rekabentuk mudah (rekabentuk satu kumpulan, pasca ujian sahaja, rekabentuk dengan kumpulan kawalan dll) dan (b) rekabentuk kompleks (factorial, rekabentuk 4-kumpulan Solomon dll). Saya mudahkan bahawa pemilihan bergantung kepada tiga faktor seperti (i) tujuan kajian (ii) kekangan peruntukkan (masa/ kewangan) (iii) kajian lepas.

Jika kajian anda peringkat sarjana, pilihlah rekabentuk mudah dan kompleks yang popular spt true experimental dengan rekabentuk “pre-test and posttest control group” atau rekabentuk kompleks factorial 2 x 2. Bagi PhD, anda perlu tambah variable dan hipotesis kajian.  Dengan kekangan masa dan kewangan, rekabentuk seperti 4-kumpulan Solomon wpun ada kelebihan tetapi sangat sukar dijalankan kerana ada 4 kumpulan yang perlu dikawal. Jika kajian lepas dalam bidang yang anda ingin kaji menggunakan rekabentuk komplek, anda tidak boleh memilih kajian dengan rekabentuk yang lebih mudah. Lakukan kajian sekurang2nya setara dengan rekabentuk kebnykkan kajian lepas dalam bidang tersebut.
  

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...