.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Tuesday, November 2, 2010

Komen pilihan 2 - Fening kefala kerana fofular...

Penerangan tentang ralat jenis 2 ni lebih saya suka berbanding dalam kuliah tempoh hari sebab dalam mind saya lebih jelas bhw ralat 2 kesalahannya lebih serius sbb kita terima perkara yang SALAH. Walau bagaimanapun masih terdapat kesan lain yg agak baik spt contoh yg diberi dlm kuliah, wang berjuta ringgit dpt dijimatkan.
Puan Rahayu:
Anda focus dalam kuliah, sebab itu minda anda berlegar2 mencari jawapan. Mengikut Piaget, anda mengalami disequilibrium…. dan mengikut Posner anda mengalami dissatisfaction….. atau mengikut penyelidik yang lain seperti Chi, anda mengalami cognitive conflict….. Supaya anda tidak fening kefala…. Dengan masalah yang fofular ini….anggap sahaja kedua2 ralat patut dielakkan tidak kira banyak atau sikit kerugian yang menimpa!! Pendapat saya, pastikan anda mengambilkira aspek yang membawa kepada  “statistical power” yang cukup bagi kajian anda…..bagi memastikan pembaca / penilai tidak mempersoalkan kemungkinan anda melakukan Ralat Jenis 1 atau 2.

1 comment:

  1. Tkasih sbb saya makin jelas psl ralat ni. Yg masih belum jelas n terawang2 ialah ttg effect size n statiscical power n perkaitannya dengan sample kajian. Saya sdg dptkan maklumat dari internet dan cuba fahamkan dulu. Nanti saya cuba terangkan semula n pohon disemak.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...