.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Friday, November 26, 2010

Tajuk 38: Menguji normality data dari nilai Skewness dan Kurtosis

Dari Tajuk 37, anda boleh dapat nilai skewness dan Kurtosis. Katakan anda mendapat nilai skewness dan kurtosis masing2 adalah -.712 dan -5.22. Ape mendenye ler pulak dua istilah ini? Skewness adalah kepencongan graf normal samada ke kanan (positif) atau kekiri (negatif). Kurtosis adalah keadaan samada puncak graf kuncup / kurus (negatif) atau lebar (positif) berbanding puncak graf normal.  Nilai skewness dan kurtosis data normal adalah 0. Oleh kerana kedua-dua nilai tersebut berada dalam julat +/-1.7 maka data dikatakan tertabur secara normal. Ada buku yang mencadangkan julat +/-2 masih lagi menunjukkan data masih tertabur secara normal. Anda boleh gunakan maklumat ini selain dari merujuk kepada nilai kenormalan Kolmogorov-Smirnov atau Shapiro-Wilk.


Komen sikit pasal bandar Sri Manjung..... ....malam2 sibuk ngalahkan KL woo....Lumut plak...... bersih juga ler... tak tahulah jika pergi waktu siang esok!!

Normal lah jika tunjuk kan adik cara-cara hisap dalam botol!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...