.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Wednesday, November 10, 2010

Tajuk 29 - Ujian-t sampel bersandar dan tak bersandar

Bagi membandingkan min dua sampel (seperti dependent dan independent sample t-tests) konsep yang sama untuk membina sampling distribution of mean digunakan. Bezanya, bukan individu min skor (katakan ada 20 seperti contoh Tajuk 24) sebaliknya anda membina sampling distribution of differences between mean.

Dengan cara yang sama, jika anda ambil 2 sampel berbeza (katakan na = 30 dan nb=30) dari populasi yang sama (N=2000), dan anda bandingkan min xa – xb. Ulangi 19 kali lagi. Jadi anda mempunyai 20 skor perbezaan (xa – xb) katakan xx1, xx2, xx3…xx20.  Dengan menganggap  xx1, xx2, xx3…xx20 sebagai 20 data individu, anda boleh  plotkan data ini dan anda akan dapati min-min ini (sebagai data individu) juga akan tertabur secara normal,  maka anda akan dapat graf normal yang dinamakan sampling distribution of differences between mean. Jika anda tukar 20 data ini sebagai data piawai atau skor z , anda juga akan dapati min = 0 dengan s.d antara +3 dan -3 sebagaimana z-distribution. Dengan ini anda boleh menggunakan taburan t untuk mencari nilai t kritikal dan membuat pengiraan untuk mendapatkan t obtain dalam pengujian hipotesis.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...