a. Foto berikut adalah peta minda 2 topik / unit dlm buku Tahun 4-6 yg semuanya ada roughly 34 topic.
b. Katalah ada lagi 26 topik / unit dlm buku sains Tahun 1-3 maka semuanya ada 60 unit / topik. Just bayangkn ada 60 peta minda spt ini utk anak2 sekolah rendah pelajari.
c. Peta minda dibawah tentang pengaratan dan sifat bahan. Ini perkataan utama dari 2 peta minda tersebut yg mungkin perkataan 'baru' bagi murid:
1. keboleh penembusan cahaya
2. konduktor
3. penebat
4. kalis air
5. tanih
6. petroleum
7. kuprum
8. timah
9. lut cahaya
10. surih
11. legap
12. regang
13. sintetik
14. kenyal
15. zink
16. salut
17. kalsium klorida
18. sadur
19. kekisi
20. mampat
d. Semua perkataan utama diatas perlukan pula penjelasan spt ' Lut cahaya adalah sifat bahan yg hanya mbenarkan sebahagian cahaya menembusinya seperti kertas surih'.
e. Ada byk lagi perkataan yg bagi kita kacang putih tapi tidak bagi murid2 spt logam.. rapuh.. kos.. proses kimia.. haba.. tenaga elektrik.. bukan logam..
f. Bayangkan jika satu unit ada 10 shj pkataan 'baru' bermakna ada 60 x 10 = 600 yg murid sekolah rendah perlu tahu.
g. Tajuk pengaratan ini dulunya mula diajar dlm kimia Ting. 5 bagi memahami tindak balas redoks. Yg nk diperkenalkan seawal Tahun 4 kenapa jika sekadar menyesakkan silibus ?
h. Sains bukan byknya yg nk dipelajari tetapi discovery... barulah muncul minat diikuti dgn scientific thinking. Kita yg dewasa ni...senang2 kata murid lemah sains sbb menghafal... sebab tak minat... sbb guru xpandai ajar....
OT - Tanpa hands on ... camner nak minds on ?
No comments:
Post a Comment