.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Wednesday, April 20, 2011

Tajuk 123 - 10 LANGKAH ANALISIS SOALSELIDIK

Tepat jam 9.50am saya didatangi oleh dua pelajar siswazah UKM. Mereka berjumpa saya kerana ingin bertanya tentang analisis soal selidik. Berdasarkan perbincangan tersebut, saya sedari ramai jugak pelajar siswazah yang "zero" tentang pembinaan dan analisis soal selidik. Baru saya tahu, ramai juga pelajar siswazah yang nak buat soal selidik tapi tak tahu sebenarnya bagaimana soal selidik dibina dan dianalisis.


Selepas selesai 3 jam menerangkan apa yang mereka patut buat, pelajar tersebut cadangkan saya mengendalikan bengkel membina dan menganalisis soalselidik. Emmmm saya tak terfikir pulak..... namun jika ada yang berminat saya sedia kendalikan bengkel berkenaan berdasarkan 10 langkah berikut yang saya anggap crucial dalam pembinaan soal selidik:


1. Jenis-jenis soal selidik sebagai instrumen kajian
2. Penentuan konstruk soal selidik
3. Merancang item bagi menjawab persoalan kajian dan skala Likert
4. Pembinaan item untuk analisis deskriptif, Chi square, t-test, ANOVA
5. Mengisi data dummy melalui SPSS dan kajian pilot
6. Kenapa, mengapa dan bagaimana alpha cronbach penting dalam pembinaan soal selidik?
6. Membersihkan data EDA - Exploratori data analisis
7. Pengujian kemormalan (nomality) data interval / ratio
8. Menukar data Likert ordinal ke interval (summated)
9. Analisis data
10.Mentafsir dapatan


Adakah anda bersetuju dan berminat dengan bengkel ini? Sila respon di zahinothman@gmail.com


Anak bujang dan dara ku.....kecuali yang tengah2 tu jangan kacau..... he he
Terima kasih


OT

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...