.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Thursday, May 16, 2019

Tajuk 1221 : PG dan misconception berpisah tiada…


1. Ketika menjadi pelajar sekolah…. sebarang kesalahan dalam menjawab soalan peperiksaan tidak akan membawa sebarang markah sedang adalah normal apabila berlaku misconception dalam pemahaman dan jawapan pelajar.

2. Tanyalah murid sekolah rendah… ramai akan jawab paus adalah ikan sedang paus adalah mamalia sama macam kita…. yang melakukan persenyawaan, beranak, bernafas dan berdarah panas. Misconception wpun berlaku tetap satu proses pembelajaran dan patut diraikan sebagai sebahagian dari “pencapaian” dalam proses pembelajaran.


3. Dunia postgraduate (PG) tidak terkecuali akan berlaku misconception … kerana research adalah adunan pemahaman dan aplikasi terhadap theory, methodology, sampling, analisis data dalam pelbagai konteks yang berbeza2…. yang jauh lebih kompleks….tanpa batasan silibus… terbuka …. berbnding dari apa yang anda pelajari di sekolah atau undergrad. Kalau ikan dan paus pun ramai yang keliru… apatah lagi dunia research !!

4. Jadi misconception dalam dunia PG adalah normal. Ada kalanya panel viva pun boleh saling tidak bersetuju sesama sendiri.... kerana pemahaman masing2 yang berbeza.... inikan pula postgraduate... they become clueless about their mistakes.

5. Jika bila anda jadi SV nanti, jgn marah2.. sebab menjadi tanggungjawab anda membantu mereka. Jgn sampai mereka ketakutan, stress giler… dan macam2 lagi… sebab banyak pengetahuan asas2pun tak sempat difahami wpun mereka usahakan utk mencari dan membaca (yang malas, tak cari dan tak baca tak masuk dalam perbincangan dalam post ini).

6. Maka datanglah bertalu2 soalan yang di PM kepada aku – camner nak cari tajuk… camner nak tahu bila nak guna quali atau quanti… dan guna teknik sampling yang mana satu…dll sehingga tak terjawab sedang mereka ada SV. bukan seorang tapi 3 !

7. Sebab itulah aku sedaya upaya terus menulis utk menjelaskan asas2 ini kepada pembaca post aku…

OT

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...