.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Thursday, May 16, 2019

Tajuk 1220 : Empathy...


1. Ada satu pkara yg aku terfikir hilang ketika proses sediakn kandungan silibus... then sediakan buku teks.. adalah empathy. Empathizing is where we take into account the context of learners who will learn the content of the syllabus.

2. Sapa yg buat content tu?
Tentulah mereka yg ada kpakaran.. sambil berbincang apa lagi yg nk dimasukkan dlm silibus supaya murid bakal jadi pakar juga...


3. Mmglah macam tu... takkan nk bagi yg senang2... ini dah abad 21. Ini bukan senang atau susah.. ini soal content yg tidak dilihat dari perspektif pelajar yg bukan shj belajar byk subjek tetapi semakin tinggi kandungannya... ditambah dgn bbagai2 kemahiran yg lain yg nk dikuasai.

4. Diera fokus kpd STEM... STREAM... multidisiplin... maka silibus perlu dipermudahkn dgn satu kandungan yg 'smart' supaya STEM dpt dikuasai... bukan skor Kimia.. fail Add Maths... skor Fizik... kantoi Biologi... atau skor semuanya tapi nak ambik akaun.

5. Selepas menyediakn silibus yg tinggi (katanya mcm Spore) then murid makin menjauhi STEM... diminta pandangan tentang approach utk mengajar.. maka pakar pedagogi pula terlibat... merekapun menyebut strategi inquiry... PjBL... dll yg bukanlah suatu yg baru

6. Emphatizing juga perlu ada dlm menyediakn silibus... kerana pipeline murid kearah kerjaya STEM makin mengecil makin mereka naik tingkatan dan kolej / ipt. Now dah 40:60... dan akan terus mengecil.

7. Knp tak pernah nk simplify kandungan semua subjek STEM.. tetapi memilih utk jadikannya makin kompleks. Kenapa takut nk kurangkan tajuk yg murid boleh je kuasai bila mereka dah mula menjurus kpd mana2 bidang.. Klu mereka dah decide nk jadi mathematician... suka kpd maths... masukkanlah apapun tentang maths... itulah dunia mereka ketika itu. Klu tercetus hal2 yg mereka nk tahu tentang bio... info semua dihujung jari... dan kelompok bio boleh jer berkolaborasi...

OT


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...