.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Thursday, May 16, 2019

Tajuk 1212 : Dari STEM… STEAM… STREAM..ke STREAMED


Aku tak nak campur dgn akronim2 di atas. Yang last tu STREAMED dgn E.. Entrepreneur dan D… Design.. fuhhh !

1. Siapa tak nak anak pandai. Byk negara top TIMMS dan PISA hanya ada satu exam (setara SPM) sahaja, kurang buku teks, kurang homework, tetapi silibus tinggi. Di awal2 persekolahan.. anak2 dinegara top ini belajar menguasai skills dgn learning by doing… fun learning.. Semua ni spark mereka berfikir… baru masukkan content. Mereka bukan pandaipun… tetapi boleh berfikir…


2. Saya tak 'terpanggil' utk menjadikan Spore sbg contoh wpun ia top of the list. Saya tak pernah tahu apa2 invention dan saintis yang tersohor dari Spore, Macau, Shanghai.. tetapi lebih suka utk meneliti apa yang berlaku di UK, OZ, Japan dan maybe Finland.. dgn suasana pembelajaran yang lebih enjoy... sesuai utk anak2.

3. Tak perlu turunkan silibus, atau naikkan silibus... tetapi aturkan supaya lebih sesuai dgn urutan ‘maturity’ anak2. Saya cadangkan crosscutting concept diambilkira… buang jer content yang belum perlu.. berulang dan bertindih. Jgn ajar celup2 dgn niat utk diajar pulak semula pada masa akan datang.. sebab tu bundar, digit, nombor perdana, dan apa sahaja yang ‘doesn’t make sense’ tak perlu diajar di Tahap 1 dan 2. Fokus kepada skill dan konsep2 asas yang lazim.

4. Ajar anak2 kenal fenomena.. dan mereka boleh menjelaskan fenomena tersebut, bukan fenomena skema ditunjukkan dalam buku sains kemudian buat inferens. Bagi mereka first hand experience menjelaskan fenomena yang authentic.

5. Anak2 memang suka bergerak.. suka masuk belukar… cari pokok yang nak mati… serangga dll dan minta mereka fikirkan fenomena tersebut. Kita minta mereka collaborate, communicate… lepas pun baru bincang tentang penggunaan 5 deria. Bukan siap2 dah ada ‘pemerhatian melibatkan 5 deria’ pastu semuanya ada dalam buku teks... jom hafal !

6. Pembelajaran anak2 kita pasif, maka anak2 tak berfikir, tiada inkuiri. Jgn salahkan mereka ! Saya bukan guru, tapi saya tahu... Kita byk bercakap dari persepktif dan perception orang dewasa sedang yang mengadap silibus hari2 adalah anak2 kita… macamlah kita tak pernah jadi murid suatu ketika dulu...

7. Guru adalah insan yang boleh mengajar dgn apa sahaja pendekatan yang mereka terlatih dgnnnya. Guru juga kreatif dan mahu anak2 menguasai apa yang diajar. Guru sanggup berkorban demi menjayakan pengajaran. Maka perlulah guru berada dalam situasi dan support system yang diperlukan.

8. Kurangkan tajuk2 yang ‘doesn’t make sense’ mengikut maturity anak2 dan gantikan pendekatan yang “bermula dgn anak2 berfikir” serta kurang kebergantungan kepada buku teks. Semua ini tidak menambah beban.. atau melibatkan budget malah mengurangkannya. Ia juga tidak menambah buzzword what so ever… tetapi meningkatkan skill, competency, 4C barulah penguasan content.

OT


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...