.
"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"
MORE THAN 3 MILLION HITS !
Statistik
SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI
Pertanyaan: zahinothman@gmail.com
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...
Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...
Thursday, May 16, 2019
Tajuk 1200 : Apa alasan kita ?
Ada yang berpendapat, alasan dulu kita belajar tajuk X masa Tingkatan 5 tapi mengapa sekarang diajar pada Tingkatan 2 tidak boleh diterima sbb murid2 memang boleh belajar 'apa sahaja tajuk'.
Aku setuju dgn pendapat di atas, memang tajuk matrikulasipun murid Tingkatan 2 boleh belajar tapi dgn syaratlah... hanya satu tajuk tu sahaja yang di ajar, bukan diajar bersama 31 tajuk yang lain !
Persoalan saya begini sahaja:
1. Apakah keperluan nak ajar cepat2 perkara tersebut, kerana semakin banyak bab, semakin sukar untuk mengajarnya dgn guru sains kena kuasai dulu fizik.. kimia dan biologi...
2. Bila sains padat dgn konsep2 yang perlu dikuasai dgn sebahagiannya belum perlu, semuapun tak dapat dikuasai dgn baik
3. Bila dah banyak sangat yang nak dipelajari... “an overly strict attention to rules, procedure, and rote memorization” akan jadi pilihan guru dan pusat tusyen... anak2 pun tension.
4. Pendekatan 3. diatas akan menggantikan common sense... logic, plausibility.. serta menghalang intuitive nurturing time.
5. Feed up dan give up akan melanda anak2, apatah lagilah yang memang 'slow' dgn bermacam2 masalah yang dibawa dari sekolah rendah.
6. Kita nak anak kita jadi apa sebenarnya? Apa yang kita nak kejar?
7. Macamana anak2 nak teruskan bidang sains dalam kerjaya mereka jika mereka hilang minat dan penguasaan?
Abis ada je anak2 yang minat sains dan berjaya dalam sains?
Memanglah ada... tapi makin lama makin merudum bilangannya !
OT
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment