.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Thursday, May 16, 2019

Tajuk 1199 : Lima sbb sukarnya anak memahami SAINS


Ini bukan rekaan....

1. Hands on demand

Sc secara nature libatkn experimen utk mmahami sesuatu fenomena. Bukan sc jika diajar tanpa hands on atau sc xboleh diajar tanpa eksperimen..


2. Language demand

Sc ada bahasa tsendiri spt inferens.. hipotesis.. acid.. glucose.. meosis yg tidak digunakn seharian maka murid perlu masa utk menguasai bahasa baru ini..


3. Cognitive demand

Sc mpunyai byk fakta yg perlu difahami dan saling berkait. Gagal mmahami fakta asas.. bmakna sukar utk faham konsep yg lebih tinggi.


4. Time demand

Semua diatas perlukan nurturing time utk sc dikuasai. Mengajar byk konsep dlm masa yg singkat adalah tindakan counterproductive. Murid yg cuba menghafal hanya akn meningkatkan cognitive load.. dan mereka akan exhausted.


5. Cognitive development demand

Murid Tahap 1 berada pada tahap preoperational stage yg belum menguasai idea2 abstrak dan dinamik dlm sains. Murid menengah rendah pulak baru nk masuk formal operational tapi tidak mampu kuasai sains kerana belumpun kebah dgn 1-4 di atas dihadapkn dgn tajuk2 yg lebih tinggi secara drastik.


Lima aspek diatas perlu diambilkira dlm menyediakan silibus dan PnPc sains.


OT





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...