1. Aku ni bapa kpd anak2 yg masih bsekolah. Aku mula menulis tentang keghairahan kpd As yg melampau. Semua yg blaku disandarkn kpd As sampai sekolah sediakn plakad straight As utk murid tayang ketika mengambil result. Ini bukan pendidikan disekolah. Aku xtahu org lain.. tapi aku malu dgn plakuan ini. Nampaknya dah kurang fenomena yg ntah dari mana kita belajar. Bukan tu saja... ibubapa yg tayang result anak mereka di medsoc pun dah mula reda.. macam blawan2 plak ssblm tu.
2. Now semua nk dimasukkan dlm standard kurikulum.. yg tingkatan nk dibawa ke sekolah rendah dan yg uni dah pun ada di sekolah menengah. Aku tak tahu fenomena apakah ini.
3. We are giving more and more but our students are getting stress and less.. Bila ini berlaku.. kitapun carilah strategi baru... dgn buku teks yg makin padat.. dan mperkenalkan plak pedagogi mcm2.. abad 21.. yg diambil dari abad 20.
Dlm pendidikan... giving less is to get more and more. SATU aktiviti pengajaran sains wpun dlm kurikulum yg less... misalnya boleh menghasilkan SEPULUH perkara berikut..
1. Mengetahui fakta
2. Pemahaman tentang fakta
3. Menjelaskn sendiri fenomena tentang fakta
4. Melakukan eksperimen mudah / manipulative skills
5. Menambah literasi sains
6. Bersikap positif thdp sains..
7. Tak terkejar2 nk abiskn silibus
8. Mula belajar berkolaborasi sesama sendiri
9. Nurturing time
10. Ada masa utk pemulihan
OT - foto.. International Primary Maths
No comments:
Post a Comment