.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Wednesday, February 29, 2012

TAJUK 320: MELANGKAUI SV DAN Co-SV: ANDA MAYBE PERLU BUAT BEGINI !

Saya paparkan email pada Tajuk 318 terhadap SV yang dikatakan tidak pakar dan tidak banyak membantu. Saya paparkan juga di Tajuk 319, respon pembaca blog. Dalam entry ini saya akan ceritakan pengalaman saya pula mudah2an ada pengajaran buat semua. 


Berikut adalah petikan bahagian ACKNOWLEDGEMENT tesis saya. Anda baca dan tatapi isinya dahulu.... satu persatu...


ACKNOWLEDGEMENT


First and foremost, I wish to thank my supervisors, Dr. Robert Matthews and my co-supervisor Dr. Margaret Secombe for their constructive supervision, thoughtful encouragement and intellectual commitment in guiding me through my study and writing this thesis. My sincere thanks to Dr. Robert Matthews, who allowed me to develop my own academic interests, yet guided me to keep focused. I am grateful for his encouragement and support in guiding me through my study. 


I gratefully acknowledge the advice of Prof. Kevin Majoribanks, who guide me in my quantitative analysis, Prof. Chris Dawson for providing me with sound advice in my qualitative analysis. I would also like to thank Dr. Margaret Scott, for her administrative assistance as the School of Education Secretary. 


I would also like to thank Dr. Cobus Gerber and Dr. Vicky Barnett from the Chemistry Department, The University of Adelaide for providing me with valuable advice in completing my animations of electrochemistry. Also, my gratitude to Mr. Dan Bonicelli, Glenunga International High, Adelaide; Mr. Peter Beavis, Bradford College, Adelaide; and chemistry teachers at the Matriculation Center, International Islamic University, Malaysia and their students, who participated in this research. 


OTHMAN TALIB
Adelaide 2007



Begini ceritanya...


Dr. Robert Matthews dan Dr. Margaret Secombe masing2 adalah SV dan Co-SV saya. Keduanya saya respect kerana sgt membantu. Robert pakar pendidikan Fizik dan Margaret pakar psychology pendidikan. Masa discussion, mereka lebih suka dipanggil nama tanpa "Dr" kat depan tu..... dan saya panggil mereka Robert dan Margaret sahaja.....Ingat, kat Msia jgn buat, nanti ada yang moyok 44 hari !!


Oleh kerana Robert bukan dari bidang Chemistry, saya telah minta izin  beliau utk merujuk kepada lecturer di Chemistry Department bagi berbincang dan validate courseware animasi electrochemistry kajian saya, maka sayapun mencari maklumat dalam homepage Chemistry department lalu berkenalan dgn Dr. Cobus dan Dr. Vicky. Mereka dgn tangan terbuka menerima saya. Saya mendapat "wow" apabila saya tunjukkan demo animasi buat kali pertama dan seterusnya mendapat komen2 membina dari kedua2 pensyarah yang bukan SV atau co-SV saya. Sejak hari itu saya berjumpa mereka beberapa kali di Chemistry Department..... sehingga animasi saya lulus utk kajian. Semua ini memakan masa beberapa minggu sahaja.


Saya juga telah mengambil kelas statistik dgn Prof Kevin (sekarang dah mendiang). Saya pun merujuk kepada Kevin kerana beliau pakar statistik utk beliau "validate" pemilihan analisis statistik.  Jgn tak tahu, ada SV yang tak selesa apabila supervisee jumpa pensyarah lain wpun utk kebaikkan supervisee sendiri sedang SV tak ada kepakaran dalam bidang yang dirujuk. 


Then satu hari saya telah meminjam sebuah buku dilibrary, karangan Prof Chris Dawson.... tanpa disangka2 saya akhirnya perasan rupa2nya beliau adalah lecturer di School of Education juga. Apa lagi, saya buat appointment utk minta nasihat content kimia dan analisis kualitatif saya. 


Utk buat pilot, SV saya sendiri meminta bantuan rakannya Mr. Dan dan Mr. Peter yang menjadi guru di Glenunga International High, dan Bradford College, ini kerana sample saya adalah pelajar level matriculation. Jadi sayapun jumpa mereka dan merekalah yang sediakan pelajar utk pilot study saya. Terasa macam mudah sahaja berbanding dgn kisah2 duka lara sedu sedan ratap tangis serta tension mention yang ditimbulkan oleh sebahagian pembaca blog..... sukarnya mendapat kerjasama dgn banyak pihak dalam menjalankan kajian termasuk pilot.


Apa maksudnya semua ini?


Ini bermakna, wpun SV saya tidak mahir dalam bidang focus saya iaitu Chemistry dan animation, tetapi beliau berjiwa besar, membantu supervisee, maklumlah saya ini bekas guru yang kerdil yang cakap omputihpun tunggang langgang..... tercampak pulak di Adelaide yang asing bagi saya. Saya sendiri melihat ini sebagai peluang "berguru", melangkaui SV dan co-SV saya sendiri. 


Secara peribadi, bukan senang juga nak jumpa mereka2 ini kerana kesibukkan (mcm SV anda juga yang sibuk memanjang), namun saya datang dgn materials yang up to date.... dgn bantuan kemahiran document map dan 1File1Thesis yang saya miliki, saya sentiasa membawa material yang up to date dan diluar expectation mereka utk mereka komen, bukan datang dgn air mata atau muka sedih dan cerita lara......


Bila SV saya "terkesima" dgn cara saya (dia sendiri byk tanya camner saya tulis cepat jer.... ....apatah lagi saya hantar proposal 3 chapters serentak.....), dia  pun excited sedaya upaya membantu saya. Inilah psikology yang anda perlu ambil pengajaran. Jika supervisee datang sekali sekala..... tak buat kerja, SV pun akan acuh tak acuh. 


Saya tak tunggu lama, atau termenung sana dan sini, sebaliknya terus meredah semua kemungkinan yang dapat membantu saya yang kerdil ini melancarkan research saya disamping menikmati hidup di negara orang.... walaupun:


1. Saya bukan background education tetapi Chemistry
2. Saya bukan animator (tapi berjaya bangunkan animation electrochemistry)
3. English saya sekadar dipinggiran sahaja
4. Saya bawa keluarga, bukan pergi sorang2.... ada tanggjungjawab dan anak2 yang juga pergi sekolah
5. Saya juga belajar part-time kursus photoshop di sebuah kolej lain iaitu Marden Senior College... (sila lihat pic dibawah), tak hal punye dalam menimba ilmu extra..
6. Saya juga sempat membuat part-time utk dapat sikit duit lebih beli brg2 garaje sale ( he he)
7 . Saya juga aktif terlibat dgn hampir semua aktiviti pelajar di Adelaide
8. Saya pergi apple picking, strawberry picking, cherry picking, crabbing (tangkap ketam ler), snowing (di Mount Buller Melbourne), bbqueing dan tak lupa "usrahing"....




Nilah wajah saya bersama anakanda Uzma Umairah, semasa menjadi pelajar part-time di Marden College.. selain dari menjadi pelajar di Adelaide University, membuat research dan thesis.....tak nak lepaskan peluang menimba apa sahaja yang boleh membantu research saya..... wpun jauh dinegara orang....

Kesimpulannya, sepanjang berada 1 tahun 10 bulan di Adelaide, saya berjaya siapkan a complete final draft of my thesis dan terus memohon utk balik ke Malaysia. Jawatankuasa supervisory luluskan saya balik (sebab tempuh pengajian saya 3 tahun) utk proof reading di Malaysia kerana draft final tersebut telah lulus tanpa sebarang masalah....dan menunggu semakkan terakhir oleh SV...sebelum dihantar ke external examiners. Syukur, saya  selesaikan thesis saya dgn cepat dan dalam masa yang sama dapat melakukan berbagai aktiviti..... syukur tak terhingga kepada Allah dan terima kasih kepada semua yang membantu saya. 


Jadi, saya ada 2 SV rasmi dan 3 SV tak rasmi, seorang pembantu (Dr. Margaret Scott - PA dekan yang ada title Dr....)  dan 2 pembantu utk pilot - semuanya MAT SALLEH, yang membantu saya secara direct atau indirect. Saya faham, keterbukaan lecturer di Uni Adelaide maybe berbeza dgn tempat lain. Namun, buatlah sesuatu asalkan tidak sampai membelakangkan SV anda. Maklumkan terus terang apa yang anda fikirkan baik utk kajian anda.


Saya ingin berkongsi pengalaman berharga yang saya perolehi di Australia, dan sedaya upaya membantu sesiapa sahaja....dan tentu keupayaan saya sbg semut kecil sgt terbatas. Maka blog ini dan maybe bengkel2 yang saya dijemput memberi input adalah wahana yang boleh membantu saya.... membantu anda...... saya hanya memberi jala dan jalan..... andalah yang terpaksa berjalan utk menjala..... tapi kalau anda pilih untuk menjalar jer.... tak dapek den nak tolong !!


Saya amat sedar, setiap pelajar dan SV adalah unik maka cabaran anda juga unik dan berbeza. Namun ambillah iktibar.... sebagai pelajar, sebagai bakal SV atau memang anda adalah SV. Saya tahu, ramai SV yang membaca blog saya... bantulah supervisee anda atau berilah panduan yang jelas...jgn hanya bagi tahu "what to do" sekali sekala bagilah juga tahu "how to do it"...sebab ada supervisee yang memang cemerlang tetapi ada juga yang byk kelemahan....  jgn biarkan mereka meraba2 dalam terang.....atau berjalan dalam gelap....walaupun anda dulu pernah melaluinya....


OT

2 comments:

  1. wah, sgt osem la Dr.OT! syukur pd Allah temukan pencerahan melalui Dr.OT walaupun sy dah hampir ke penghujung jln (sepatutnya dah hampir nak siap thesis tp baru2 ni baru perasan MSc research contribution 'hilang' & kena reenginer balik) tp sy fikir saya perlu rebut peluang & manfaatkan dgn sebaiknya utk fix balik research sy walaupun kelihatan masa yg tggl sgt singkat..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...