.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Thursday, February 16, 2012

Tajuk 310 - Refleksi membuat proposal.... jika aku jadi SV....

Refleksi membuat proposal.... jika aku jadi SV....

Aahlah bro.... aku teringin nak jadi SV lah...

Ko ingat senang ke nak jadi SV ni...

Senang lah.... mai kau bagi tau rancangan aku....

Pedia....

Begini....aku tahu aku ada kelemahan dan kekuatan. Aku ada emosi. Aku ada masa lapang dan masa sempit. Aku nak jadi seorang yang realistik ler...... Jadi aku akan kenali supervisee aku.... teliti kelemahan dan kekuatan yang dia ada.... serta kualiti2 yang lain. Maybe aku interview dia juga..... dan aku perlukan satu semester utk tahu jenis apa supervisee aku ni...

Tu dia.... camner tu?

Cam ni....aku akan cakap terus terang.... kalau nak buat research dan tesis tapi semua nak kena suap.... nak kena tunda.....baik kerja bawa towing truck jer....jgn sambung blaja....

Woii.. ganazz ko ni....

He he..... tak ler sampai cam tu.....mula-mula aku nak supervisee aku tahu maklumat terkini dalam bidang yang dia minati sebab ini kajian dia, bukan aku. Kalau dia tak tahu, aku akan minta dia cari.... dalam journal terkini yang berkaitan..... dia kena cari sendiri..... on-line atau via library....dan senaraikan pada aku jornal yang dia dah baca..... dan 3 isu yang dia dapat tahu dalam bidang kajian yang diminati.


Kalau dia tak serious dengan tugasan ini.....better dia cari SV lain.....tak kuasalah aku nak ambik dia.....menjatuhkan reputasi aku jer.... hu hu...sebab perangai ini samalah dengan perangai kononnya minat nak memancing tapi malas nak cari umpan.  Kalau dia dapat senaraikan 3 isu.... ini satu permulaan yang baik. Ini adalah latihan ASAS warming up iaitu mengetahui isu dalam bidang kajian yang dia minati sambil berkenalan dengan jornal2 yang mungkin sebelum ini asing bagi dia..... OK tak strategi aku bro?

Emmm not bad !!

Oleh kerana isu bersifat umum.....aku akan minta dia teruskan lagi pencarian research gap pulak secara lebih khusus. Aku akan ajar bagaimana nak cari dan kenalpasti research gap sebab gap bersifat specifik, bukan umum seperti isu tadi. Jika dia tak jumpa gap, samalah dia tak jumpa pintu masuk ke dunia penyelidikan yang dia sendiri minati. Kalau tak jumpa pintu.... camner nak masuk bro.....?

Betul juga...abis?

Kalau dia kata tak jumpa, aku minta dia kumpulkan hard copy 30 artikel terkini, yang relevan dgn apa yang diminat nak buat....bawa depan aku..... dan aku suruh dia cari gap sampai jumpa !! Emmm..... mesti tunjuk brutal skit..... tapi hati aku baik..... utk melatih dia....Aku akan bagi dia peluang cari 2,3 gap supaya aku boleh guide dia finalise gap yang lebih sistematik utk dijalankan kajian.

Tu dia.... dasyat hang bro...abis tahu ker dia nak cari gap tu?


Aku dah minta dia baca dan fahami teknik hybridization dan cara nak cari gap..... apa lagi aku suruh di cari dan gali dalam blog drotspss lah... dan tak lupa teknik mencari gap dan persenyawaan.... oppsss... dan camner nak cari gap dalam 10 minit..... semua ada dalam blog tu !!

Selepas mendapat gap, apalagi..... dia kena prepare RFOT lah..... framework kajiannya dengan membaca dengan lebih intensif dari sumber mana gap tadi diperolehi.




Amende RFOT tu bro?


Tulah teknik menulis proposal dalam satu muka surat.... yang blog drotspss tu cadangkan..... dia kena baca lah.... selain di mantapkan dengan Jadual OPISA...... juga ada dalam blog drospss....


Aku kena jelaskanlah fungsi RFOT dan bagaimana dia boleh sediakannya. Takkan lah aku nak biarkan dia terkial2....Dia boleh sediakan beberapa RFOT tak semestinya satu. Masa diberikan adalah sebulan. Sebulan bro utk tulis satu muka surat saja.... takkan tak der masa....

Ini ujian getir..... dan kalau dia tak muncul dgn beberapa RFOT.... walaupun sempoi.... maknanya dia tak membaca secukupnya.... tak serius....sebab RFOT cuma rangka......kalau rangka rumah pun tak boleh buat......tak tahu nak buat.... camner nak buat dinding dan atapnyer bro....satu muka surat jer bro.... kalau tak tahu siaplah dia !!

Ini latihan membaca dan membna framework kajian.... buat rangka dulu.... biar aku pastikan kukuh supaya dia confident utk buat kajian yang baik.....yang ini aku kena bantu di pastikan.... sebagai SV... baik aku ni tau....

Selepas memeriksa dan membetulkan RFOT.... dengan satu RFOT yang di finalise kan..... barulah aku suruh dia tulis RFOT tersebut dalam bentuk proposal 3 chapters serentak.

Ini satu lagi ujian getir..... menulis !!! Aku akan pinjamkan proposal kepada supervisee aku dan minta dia mengikut format proposal tersebut. Jika dia pelajar PhD, dia sepatutnya dah boleh buat proposal sendiri. Proposal tersebut tak perlu tebal...... asalkan lengkap semua sub tajuk yang diperlukan. So..... aku bagi lagi sebulan utk siapkan proposal tersebut.... 15 muka suratpun tak apa utk 3 chapter, asal menyeluruh dan synchronise perbincangan yang ditulis. Sure aku minta dia kuasai document map dan masuk bengkel SPSS dulu... supaya memudahkan penulisan dan ada asas statistik. Bengkel ni juga package blog drotspss.


Wooo... ko ni banyak baca blog drotspss ker..... patutlah... aku pun follow gak....

Paling utama, aku nak lihat bagaimana dia boleh synchronisekan objektif, research question dan methodology.... serta analisis data. LR tak mantappun tak apa, sempoi2 pun OK jer.....asal dalam tu ada teori yang appropriate.

So... aku jangkakan dalam 3 bulan (sepanjang semester 2) supervisee aku dah ada proposal yang mempunyai foundation yang kuat dan diharapkan diakhir semester 2 dia dah boleh defense proposal tersebut....setelah diambilkira waktu lapang dan sempit.... waktu suka dan duka....waktu balik kg..... pergi kenduri kawin....pergi hantar anak balik asrama.....pergi baiki pc rosak dll lah.....yang dia hadapi....Aku minta dia datang jumpa aku present progress dia 2x sebulan..... sikit jer bro... 2x sebulan jer.... tapi kalau dia datang dgn excuse taak ada progress.... alamat nak kena ler...

Ok..ok.... lagi?

Itu jer dulu..... jika proposal dia mantap..... barulah langkah buat kajian dan penulisan tesis..... tu kemudianlah aku citer. Tapi jika buat proposal pun delay byk kali .... dia banyak bagi excuse..... kerja cincai2..... ejaan bersepah2 yang salah.... maka itu tandanya dia tak fokus, tak serius... dan jgn salahkan sesapa.... kalau kerja2 awal yang dilakukan tidak sempurna. Masa tu aku akan tak lagi tolerate jika itu pilihan dia..... sapa suruh buat aku marah !! Akupun ada emosi.... ada anak bini.... bukan dia sahaja.... sebab sepatutnya semua smooth.... kalau dia fokus..... aku tak nampak bykpun masaalah.... cukup bro.... cukup.... kita sambung lagi ... aku nak gi pameran MTE 2012 di PWTC..... dengarnyer ada byk kajian2 inovasi....manalah tahu jumpa kengkawan ler pulak....

OK...OK... ko memang ada bakat jadi SV... tapi abiskan dulu PhD ko tu.... !!

Oppsss....sure.... terbaek !!

OT

1 comment:

  1. Seronoknya kalau dapat supervisor macam ni. Dapat bagi guideline sebegini. Bolehlah guna guideline Dr ni. Kira drotspss macam consultant aka supervisor virtual lah.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...