Apsal tiba2 nak demo ni bro?
Aku didatangi pelajar …. membawa tiga tajuk berkaitan pendidikan sains….yang nak buat kajian experimental berkaitan multiple intelligent, problem-based learning dan constructivism. Aku semak dan dapati, tajuk2 ini agak “biasa” dan tak nampak gap yang di cari oleh pelajar berkenaan.
So ?
Aku tak puas hati, dalam kesibukan aku buka Journal Instructional Science, published by Springer. Tak sampai beberapa minit aku terjumpa satu tajuk berkaitan Cognitive Load Theory…. Artikel tahun 2010 tu mempunyai 160 rujukan berkaitan teori tersebut. Aku pastekan artikel spt berikut:
Bila aku baca sepintas lalu, terus terjumpa satu gap...... ko bacalah sendiri dalam petikan berikut...bermula "So far cognitive load theory research has lacked such a measure"
Dalam hati aku berkata ..... ..inilah masanya kajian dilakukan bagi membina inventory (questionnaire) bagi mengukur cognitive load bagi pelajar sains di Malaysia.....Then aku search terus terjumpa satu artikel tentang inventory.... tahun 2010 yang menjelaskan bagaimana membina questionnaire dari construct yang diambil dari theory....
Wow.... artikel ini sama spt yang boleh dilakukan utk cognitive load theory....So.... saya dah ada dua pilot artikel. Aku tahu theory ini agak baru dan belum dilaksanakan dalam kalangan pelajar di Malaysia. Aku kemudiannya saja2 buka journal Wiley pula…. dan search cognitive load theory…. ternyata ada 275 articles luar negara yang kebanyakkannya diterbitkan sekitar 2008 – 2011 berkaitan theory ini.... ini dah kira lebih dari cukup !! Cer ko lihat kat bawah ni....
Kenapa ko suka tajuk ni?
Aku tertarik dgn tajuk-tajuk kajian di atas kerana masih fresh dan ternyata ada satu lagi gap iaitu aplikasi theory ini dalam pengajaran sains…. bidang yang aku minati.....dan tanpa perlu fikir panjang saya boleh reka working title iaitu:
- Making science instruction more effective from the perspective of cognitive load theory (Experimental design - Master level)
- Development and validation of cognitive load inventory for secondary science students in Malaysia (Confirmatory Factor Analysis - PhD level)
Tahu tak per.... dan dgn demo ringkas ini, aku masih hairan kenapa pelajar terlalu bergantung kepada tajuk yang difikirkan sendiri....syok sendiri....andaian sendiri..... kemudian terkial2 nak cari LR....sampai terpaksa berkali2 tukar tajuk.....
Ko pun satu.... manalah diaorang tahu apa nak cari dulu. Yang diaorang tahu..... fikirkan apa tajuk nak buat.... ada atau tidak dalam LR itu belakang kira....
So aku dah buat demo ringkas... tak sampai 10 minit.... mudah2an sampai maksud aku bro.....bahawa
MEMBUAT THESIS BUKAN MUDAH .....JADI JGN IKUT CARA YANG SUSAH....
Cayalah bro......
OT
Lawa la bro..thanks..i know what u mean...n its precious to me..^^...thanks
ReplyDelete